Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Napište kvalitní text pro váš web

Jana Maláková | 29. 08. 2011

Napište kvalitní text pro váš web

Kvalitní grafické zpracování není jediným krokem k úspěchu vaší internetové prezentace. Velice důležitými jsou na webu texty, které zde zastupují roli obchodníka a prodavače. Špatně napsané texty nejen, že návštěvníka nezaujmou, ale mohou ho i odradit a přimět k odchodu z vašich stránek. Ukažme si základní pravidla správného psaní textů, které pomohou k tomu, aby vaše stránky plnily své cíle.

1. Než začnete psát pro web

Předtím než se pustíte do psaní textů, je nutné si předem definovat tyto body:

  • záměr textu (k čemu chcete čtenáře přimět, jaké informace mu předáváte),
  • cílovou skupinu čtenářů,
  • klíčová slova textu,
  • čím upoutáte čtenářovu pozornost a vzbudíte jeho důvěru.

K dalšímu usnadnění práce, si také můžete sestavit osnovu textu. Při jejím vytváření byste měli mít na paměti, že správný text musí mít strukturu obrácené pyramidy (tzv. Minto pyramidy). Prvotní umístění v textu bude mít situace, katastrofa, řešení. Tedy to nejdůležitější co textem chcete říci.

Pro lepší představu uvádíme příklad, kdy je na webových stránkách nabízená robotická sekačka. Text bude začínat nejdůležitějšími informacemi a ty budou postupně rozšiřované o další (méně podstatné) podrobnosti.

Dodržením pyramidového pravidla si nejlépe udržíte čtenářovu pozornost a zajistíte to, že se nejvýznamnější informace dozví i přesto, že text nebude chtít číst až do konce.

Využít také můžete tzv. perex, což je krátký text pod titulkem. Tato část by měla zaujmout čtenáře k dalšímu čtení a poskytnout nejdůležitější informace.

2. Struktura a jazyk textu webové prezentace

Při psaní textu musíte myslet na čtenáře a na to, abyste udrželi jeho pozornost. Ve chvíli, kdy budete používat dlouhá a složitá souvětí, se čtenář v textu bude ztrácet. Nebude mu rozumět a s největší pravděpodobností ho po pár větách přestane číst a z vašich stránek odejde. Ideální je používat jednoduché věty, popřípadě souvětí o dvou větách.

Jazyk vašeho textu by měl být samozřejmě spisovný, ale nebojte se použít i méně formální a neodborné výrazy. Velmi důležité je používání činného rodu, jako např. „Webovou prezentaci tvoříme…“ (trpný rod: „Webová prezentace je tvořena…“). Texty se tak stanou „lidštějšími“ a čitelnějšími.

Čísla v textu skvěle přitahují pozornost. Čtenář se na číslici zastaví i v případě, že text projíždí očima, aniž by příliš vnímal jeho obsah. Důležité ale je, napsat číslovku nikoliv slovo. Pište tedy např. „15 dobrých důvodů…“ nebo „5 rad, které zaručené pomohou…“.

3. Pár tipů navíc pro dobrý text webu

Nevíte-li si rady ve chvíli, kdy potřebujete najít více výrazů pro jednu věc, můžete použít synonymický slovník. Ten najdete buď jako součást MS Word (na dané slovo stačí kliknout pravým tlačítkem) nebo jsou tyto slovníky k dispozici na internetu.

Pokud chcete najít co nejlepší titulek pro váš text, popište jednou delší větou jeho obsah. Poté větu upravujte „vylučovací metodou“ a zkracujte, dokud nedostanete několika slovní název. Na titulku si dejte záležet. Ten je totiž rozhodující ve chvíli, kdy se návštěvník vašich stránek rozhoduje, zda si text má přečíst nebo ne.

Podobnou metodu můžete využít i ve chvíli, kdy si nejste jisti, jaké informace o vašich produktech jsou nejdůležitější. Sepište si o nich delší text a pak škrtejte to nejméně podstatné, méně podstatné atd. až dojdete k nejvýznamnějším informacím.

Pokud váháte mezi variantami slov a přemýšlíte, která z nich se více používá (popřípadě varianty jednoho slova), můžete se podívat na SyD Korpusový průzkum variant. Sem stačí zadat varianty, mezi kterými se rozhodujete, a korpus vám vygeneruje jejich četnost používání. Vy si pak můžete zvolit tu, která je používanější.

Vždy si představujte, pro koho text píšete a jak mu danou informaci vysvětlujete tváří v tvář. Text se vám pak bude psát lépe.

Pokud se chcete naučit psát co nejkvalitnější texty pro vaše weby, absolvujte náš workshop Píšeme texty pro web - Copywriting, kde se například naučíte: jak lidé na internetu čtou, co dokáže dobře napsaný text, zásady grafické úpravy nebo jak psát text s ohledem na vyhledavače.

Jana Maláková

Jana Maláková

Marketingová koordinátorka

Jana ve společnosti eBRÁNA pracovala na pozici marketingové koordinátorky.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑