Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Může Facebook fungovat jako prodejní kanál menších firem? Ukážeme vám, že velmi dobře!

Pavel Šenkapoun | 17. 04. 2013

Může Facebook fungovat jako prodejní kanál menších firem? Ukážeme vám, že velmi dobře!

Vím, že se mnozí domácí podnikatelé a živnostníci dívají na Facebook spíše s nedůvěrou. Nadnárodní firmy ať si mají své facebookové stránky se statisíci fanoušky, pro nás tahle legrace není. V tomto článku se vám na několika skutečných příkladech pokusíme dokázat, že Facebook může být naopak i pro menší a střední firmy pomocníkem k nezaplacení!

Sklenička na rozehřátí

Nedávno mě na Facebooku zaujal inzerát propagující prodejce kvalitních zahraničních destilátů. Přes inzerát jsem se proklikl na facebookovou stránku a natolik se mi zalíbila, že jsem se stal jejím fanouškem a ještě se přihlásil k odběru novinek. Pozdě jsem si uvědomil, že pro má játra a bankovní účet to nebylo právě šťastné rozhodnutí... Několikrát do týdne mi totiž Facebook oznámí, že na dané stránce přibyla nová exotická butelka v akci. A když se na příspěvek prokliknu, spatřím vždycky nějakou téměř pohádkovou, většinou neznámou, o to však svůdnější etiketu objímající opalizující obsah, který prodejce vždy popisuje tak šťavnatým jazykem, že by ani MUDr. Karel Nešpor neodolal. Stránka má asi 2 500 fanoušků. Stačí, když na 10 % z nich budou mít její příspěvky podobný účinek jako na mě, a provozovatel se o návratnost své investice bát nemusí.

Facebooková stránka – k tučnému zisku branka

Facebooková stránka s luxusním alkoholem je ukázkovým příkladem toho, jak lze přes největší sociální síť propagovat výrobky či služby. Získáte-li dostatečně velký okruh fanoušků a dokážete je vytrvale zásobovat „obchodními sděleními“, která pro ně budou atraktivní svou formou (grafika, texty) i obsahem (výše slev), Facebook se bezpochyby promění v nástroj, který vám bude generovat zisk.

Že to zní zajímavě, ale chtěli byste nějaký objektivnější důkaz? Máte ho mít! Jeden náš klient provozující eshop s domácími potřebami využívá k jeho marketingové podpoře také facebookovou stránku. Má na ní asi 1 700 fanoušků, pravidelně tam zveřejňuje výrobky v akci, vypomáhá si i placenou facebookovou inzercí. Pohled do statistik návštěvnosti eshopu je překvapivý:

Statistika návštěvnosti

Facebook představuje se svými 8,5 tisíci přivedenými uživateli měsíčně zdaleka nejvyšší zdroj návštěvnosti eshopu. Ale to není vše. Podívejme se na konverzní návštěvy:

Statistika konverzních návštěv

Facebook vygeneroval nejen nejvyšší návštěvnost obecně, ale přinesl také nejvíce návštěv zakončených nákupem – konkrétně 188 měsíčně. Ještě pořád si myslíte, že Facebook je jen pro slavné značky a nadnárodní korporace? Že místním firmám (prodávajícím třeba domácí potřeby) se nevyplatí? Asi to neplatí ve všech případech, že? Zbývá si říci něco o tom, jak to udělat, aby i vám přinesl Facebook co největší užitek bez ohledu na velikost vaší firmy.

Recept na úspěšné marketingové využití Facebooku

1. Dobře se připravte

Nezakládejte facebookovou stránku jen proto, že ji má konkurence. Pokud dopředu víte, že na správu Facebooku nebudete mít kapacitu, nestojí to za námahu. Připravte si strategii využití facebookové stránky, inspirujte se u konkurence, seznamte se s pravidly komunikace na sociálních sítích. Nemáte-li na Facebook čas, ale přesto v něm spatřujete potenciál pro svůj byznys, využijte služeb specializovaných firem či konzultantů.

2. Založte stránku, která má šanci někoho oslovit

Stránky s kvalitními destiláty či domácími potřebami si našly své publikum a generují zisk. Založte si taky takovou! Evidentně fungují jak stránky s exkluzivními produkty (luxusní alkohol), tak se zcela běžným zbožím (domácí potřeby). Poměrně důležitou podmínkou úspěchu je, aby nákupní chování mohli vaši fanoušci relativně často opakovat. Dobrou lahev mohu koupit pokaždé, když někdo slaví narozeniny, svátek, výročí, Vánoce - tedy mnohokrát do roka. Příležitost rozšířit baterii domácích potřeb (jakkoli zbytečných) se najde ještě častěji. To jsou dobré produkty pro facebookovou stránku. Vymyslíte ale určitě stovky dalších - hodinky, skateboardy, lanýže, céčka. Ještě větší smysl má facebooková stránka pro firmy a živnostníky poskytující služby - restaurace, kavárny, kadeřnictví, kosmetické salony atd. Stejně jako kdekoli jinde však i na Facebooku musíte zohlednit konkurenci. Našli jste na Facebooku sto stránek prodávajících parfémy? Myslíte, že má cenu zakládat sto první? Bude-li to jen odvar těch ostatních, pak asi ne. Najdete-li ale originální, kreativní, inovativní přístup v komunikaci nebo nabídnete nové zboží či lepší ceny, může z toho vzejít úspěch. Záleží na vás.

3. Vytvářejte příspěvky zajímavé svou formou i obsahem

Tohle pravidlo má na Facebooku obzvláštní důležitost. Je to sociální síť, ne burza. Lidé se tam chodí bavit, nikoli obchodovat. Nevystačíte si s inventářem prostředků, který používáte na svém eshopu. Lidé by primárně neměli mít pocit, že nakupují, ale že objevují něco nového, že se baví a že vlastně něco dostávají. Tím, že svou zeď zahltíte standardními produkty za běžnou cenu, pravděpodobně nezbohatnete. Na facebookové zdi komunikujte buď produkty či služby zvláštní a jedinečné, nebo za zvýhodněnou cenu – a nejlépe obojí najednou. Dejte lidem pocit, že od vás dostávají nějaký dárek, milou pozornost. Koneckonců to jsou vaši fanoušci. Ale ani to nestačí. Sebevýhodnější akce zapadne, pokud neupoutá pozornost publika. Čím atraktivnější formu bude váš obsah mít, tím větší je šance na úspěch. Už úvodní obrázek vaší stránky(tzv. cover) by měl být profesionální. A všechny vaše příspěvky by měly kombinovat poutavou grafiku a svěží texty. Proto se spíš než publikovat každý den nový příspěvek osvědčuje praxe jednoho, dvou kvalitních příspěvků týdně, na jejichž přípravě si dáte záležet.

4. Přiveďte na stránku lidi

Pokud chcete facebookovou stránku využívat jako prodejní kanál, bez lidí to nepůjde. Až se dostanete přes hranici 1 000 fanoušků, začne být stránka obchodně zajímavá. Ale co dělat do té doby? Pravidelná a kvalitní komunikace na facebookové zdi je základ, ale sama o sobě nestačí. A právě v tuto chvíli přicházejí ke slovu facebookové inzeráty, jejichž prostřednictvím můžete dát lidem vědět o existenci své stránky a umožnit jim, aby se stali jejími fanoušky. V inzerátech můžete představit přidanou hodnotu své stránky – a to přesně těm lidem, kteří vás zajímají. Lidem z konkrétního města, určitého věku, vzdělání atd.

Ale to není vše. Účinnost inzerce posílíte, když v ní budete komunikovat šanci fanoušků něco hmatatelného získat. Nejčastěji se při této příležitosti využívají soutěže. Určitě už vás k soutěžení na Facebooku lákala nějaká velká mezinárodní společnost. Ale funguje to i ve skromnějším měřítku. Například pro pardubickou epilační kliniku jsme realizovali facebookovou kampaň podpořenou jednoduchou tipovací soutěží. Uživatelům Facebooku z Pardubic a okolí se zobrazovaly inzeráty tohoto typu:

Ukázka facebookové inzerce

Kampaň trvala měsíc a přivedla na stránku klienta 970 lidí, kteří na ní provedli 294 akcí – tj. se stali fanoušky stránky, proklikli se na web klienta, klikli na tlačítko „To se mi líbí“ u příspěvku nebo si zobrazili fotku. Výsledky na Facebooku lze shrnout následovně:

  • Dosah inzerce: 101 401 uživatelů
  • Kliknutí: 970
  • Cena prokliku: 2,52 Kč
  • Procentuální nárůst fanoušků: 97 %
  • Akce: 294
  • Konverzní poměr (Akce / Prokliky): 30,3 %
  • Cena jedné akce: 11,7 Kč

Nicméně z kampaně neprofitovala pouze facebooková stránka klienta. Facebooková inzerce také významnou měrou podpořila webové stránky epilační kliniky:

  • Návštěvy: 759 vs. 182 (317% nárůst)
  • Unikátní návštěvníci: 620 vs. 133 (366% nárůst)
  • Návštěvníci z Facebooku: 333 vs. 1 (33 300% nárůst)
  • Odeslané formuláře: 29 vs. 6 (383% nárůst)

Graf srovnávající návštěvnost

Vidíte, že facebooková kampaň může sloužit i jako účinná podpora webu či eshopu, samozřejmě pokud se dobře nastaví.

5. Vytrvejte

Poslední rada je stručná, ale zásadní. Fanoušky nezískáte hned. Ani za měsíc. Ale když si budete pomalu a důsledně budovat svou fanouškovskou základnu, po roce či dvou získáte okruh příznivců, kteří budou čekat na novinky z vaší stránky a pravidelně si objednávat z vašeho eshopu. To za trochu trpělivosti přece stojí!

Pavel Šenkapoun

Pavel Šenkapoun

Creative Director

Pavel pracoval ve společnosti eBRÁNA od roku 2012 do roku 2014 jako senior copywriter. Od roku 2013 budoval kreativní oddělení eBRÁNA, které vytváří složitější a integrované marketingové kampaně. Nyní si Pavel splnil svůj sen a stal se freelancerem v oblasti copywritingu.

Další články autora:


Pavel Šenkapoun

Pavel Šenkapoun

Creative director

Pavel pracuje ve společnosti eBRÁNA jako senior copywriter od roku 2012. Kromě toho se podílí také na interních marketingových kampaních nebo na tvorbě scénářů k promo videím. Má za sebou pracovní zkušenosti redaktora, překladatele, pedagoga, kreativce a specialisty na on-line PR.


asociace.biz

© 2014, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑