Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Linkbuilding aneb Za kvalitním odkazem šel bych internetu kraj

Zuzana Prokšová | 04. 12. 2012

Linkbuilding aneb Za kvalitním odkazem šel bych internetu kraj

Přečetli jste si někdy poutavý článek, který vás motivoval pátrat po dalších informacích? Pustili jste si video, které kamarád doporučil na Facebooku? Zaujala vás reklama nebo upoutávka v televizi, sedli jste k počítači a vyhledávali na Googlu, Seznamu? Chtěli jste na internetu nakoupit a sháněli recenze eshopů? Možná to ani nevíte, ale ve všech těchto případech jste byli součástí linkbuildingu neboli budování zpětných odkazů.

Významného vědce poznáte tak, že jsou jeho články citovány jinými vědci. Čím častěji se odkazy na nějakou knihu objevují v jiných knihách, tím větší vliv se takové knize přičítá. Když se doslova před několika lety rodil obor internetového vyhledávání, řešili jeho průkopníci otázku, jak odlišit zajímavé a důležité webové stránky od stránek bezvýznamných. Napadlo je využít tohoto osvědčeného principu odkazování a weby, na které odkazuje velké množství jiných důvěryhodných internetových zdrojů, řadit ve vyhledávání výš než weby bez odkazů. V zájmu každých internetových stránek tedy je, aby na ně vedlo co nejvíce odkazů neboli linků z jiných webů. A právě strategiemi, jak získávat kvalitní odkazy vedoucí na určitý web, se zabývá disciplína zvaná linkbuilding.


Co ten linkbuilding vlastně umí

V současné době je linkbuilding nedílnou součástí internetového marketingu. Ruku v ruce s copywritingem a SEO pomáhá posilovat značku firmy, zvyšovat viditelnost webu na internetu a jeho návštěvnost, přispívá k efektivnímu prodeji produktů a služeb.

I patičky webu jsou součástí linkbuildingu I patičky webu jsou součástí linkbuildingu

Způsobů, jak získávat odkazy a propagovat společnost, je mnoho. Ať už se však rozhodnete pro klasickou výměnu s jiným webem, publikaci článku nebo propagaci na sociálních sítích, je třeba myslet na základní pravidla. Ta platí jak pro externí odkazy, tedy odkazy z cizích webů, tak pro odkazy interní čili v rámci jednoho a téhož webu.

Podtrženo a sečteno má linkbuilding tento přínos:
  • vylepšuje pozice webu v internetových vyhledávačích na vybrané dotazy
  • zvyšuje návštěvnost stránek
  • zvyšuje důvěryhodnost a prestiž stránek
  • šíří povědomí o vaší značce
  • vylepšuje obchodní bilanci vašeho webu
  • snižuje náklady za marketing


Z čeho se ten linkbuilding vlastně skládá

Nejdříve je třeba dobře zvolit klíčová slova a tedy i služby nebo produkty, na které se chcete ve své propagaci zaměřit. Dalším důležitým linkbuildingovým faktorem je text, který odkaz obklopuje, a také cílové stránky (tzv. landing pages), na které klienta přivedete. Každý člověk, který na link klikne, očekává, že se dostane k vytouženým informacím. Čeká-li člověk hodinky a najde šroubovák, asi ho to moc nepotěší a web rychle opustí. Obecně by měl být dobrý odkaz na stránce viditelný, měl by zaujmout a poskytnout návštěvníkovi informace, které hledal. Zároveň také posílit pozice ve vyhledavačích.

Dobrá vizitka v katalogu obsahuje název firmy, krátký popisek, kontaktní informace a aktivní odkaz na vaše webové stránky. Dobrá vizitka v katalogu obsahuje název firmy, krátký popisek, kontaktní informace a aktivní odkaz na vaše webové stránky.

Lhostejná by vám neměla být ani stránka, na které se odkaz nachází, zvlášť pokud se jedná o externí link. Je navštěvovaná? Tematicky, oborově příbuzná? Má relevantní obsah? Je důvěryhodná? Nenabízí velké množství dalších stránek? A hlavně chcete, aby vás takový web propagoval?

Opět se nabízí paralela s vědeckým světem. Pokud vaši studii ocituje deset studentů ve svých bakalářských pracích, nemá to zdaleka takový význam, jako když vás ve svém článku zmíní renomovaný univerzitní profesor. Stejné je to i s weby. Link z deseti nevýznamných webů pro vás bude mít menší přínos než link z jednoho prestižního a dobře hodnoceného.

Podtrženo a sečteno patří mezi základní faktory linkbuildingu:
  • výběr klíčových slov
  • kontext klíčového slova
  • charakteristika odkazující stránky
  • landing page (cílová stránka)


Jak se ten linkbuilding dá dělat

Taktik budování odkazů je velké množství, ale ne všechny jsou vhodné ve všech situacích. Každý z nich má navíc svá pro a proti. Takže pečlivě vybírejte. Můžete se zaměřit například na výměnu odkazů s cizími weby. To vám může pomoci posunout váš web na lepší pozice ve vyhledavačích, ale budou-li odkazy umístěny v patičkách nějakých ne zcela významných webů, jak moc to asi pomůže propagaci vaší značky? Také velké množství podezřelých odkazů naopak škodí.

Jinou tradiční metodou je kupování přednostních pozic v katalozích. Vrátí se ale investované prostředky? Opravdu jsou v dnešní době Googlu a Seznamu tyto katalogy ještě přínosné? Nebo jde jen o link z další domény a pak se vyplatí využít registrací zdarma?

Taky firemní stránky pro klienty/fanoušky na Facebooku jsou velmi oblíbené. Budete mít ale čas se o ně pravidelně starat a přidávat poutavé příspěvky?

No a konečně pokud sám obsah na vašem webu bude super, lidé ho budou samovolně sdílet a vy získáte další cenné zpětné odkazy. Říká se tomu linkbaiting. Jenže musíte být připraveni na to, že dobrý obsah není zadarmo.

Podtrženo a sečteno jsou dnes čtyři nejrozšířenější metody linkbuildingu tyto:
  • výměna odkazů s cizími weby
  • zápis do on-line do katalogů
  • komunikace na sociálních sítích
  • linkbaiting

Jak vidíte, i když je linkbuilding velmi mladým marketingovým odvětvím, má už docela bohaté taktiky a metody. Takže než začnete na svém vlastním linkbuildingu pracovat, dobře si promyslete, které se vám hodí a které by vám naopak mohly spíš uškodit. Pokud tuhle fázi nepodceníte, hodně zvýšíte pravděpodobnost, že se vaše stránky v moři internetu neztratí.

Zuzana Prokšová

Zuzana Prokšová

Linkbuilderka a SEO specialistka

Zuzana začínala ve společnosti eBRÁNA v roce 2009 jako registrátorka. Prošla několika školeními v oblasti SEO a linkbuilding, kterému se dnes plně věnuje. Ráda hledá nové taktiky a způsoby, jak posílit pozice webů ve vyhledavačích.

Další články autora:


Zuzana Prokšová

Zuzka Prokšová

Linkbuilderka a SEO specialistka

Zuzana začínala ve společnosti eBRÁNA v roce 2009 jako registrátorka. Prošla několika školeními v oblasti SEO a linkbuilding, kterému se dnes plně věnuje. Ráda hledá nové taktiky a způsoby, jak posílit pozice webů ve vyhledavačích.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑