Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Labyrint analytiky a ráj webu

Lukáš Těžký | 02. 04. 2014

Labyrint analytiky a ráj webu

Setkal jsem se s tím při většině svých jednání s klienty. Webová analytika je pro ně něco nehmatatelného, cizího, protivného. V mnohých vyvolává pocit složitých dat, ze kterých vykukují mezi kontingenčními tabulkami nějaké – jak rádi říkají – „ty vaše IT čísla“. Předesílám, že vůbec nejsem člověk matematický, na trojčlenku mám tahák dodneška a na vysoké škole mě statistika (naštěstí!) minula obloukem. Proto můžu bez obav tvrdit, že základní webovou analytiku zvládne každý, kdo má základní předpoklad - alespoň trochu času.

Peníze až na prvním místě

Druhým nejčastějším argumentem klientů bývá, že ty nástroje na webovou analytiku si klienti nemůžou dovolit. Omyl. Ty nejpoužívanější jsou… zdarma. Jestliže nechcete dávat peníze svému administrátorovi webu, nebo agentuře, nebo komukoliv za to, aby vám řekl, že vám za měsíc přišlo na web XY návštěvníků a že nejčastěji to bylo ze Seznamu, ale Google už tu návštěvnost taky dohání, stačí vám jediný krok. Nechat si do webu vložit kód Google Tag Manager (GTM). Ostatní už zvládnete sami, protože k vkládání kódů jakýchkoliv dalších nástrojů si vystačíte bez vašeho „webadmina“.

Až budete mít GTM, bez problémů vložíte si do webu Google Analytics… uznávám, teď to zní trochu zašmodrchaně, ale není. Jak „analytics“, tak „tag manager“ jsou v češtině, a to včetně nápovědy. Další výhodou bezesporu je, že Google Analytics je zdarma. Navíc většina z vás už pomocí Google Analytics měří, takže tento krok můžete přeskočit. O tom, co sledovat v Google Analytics by se dala napsat spousta knih. A taky jich více než spousta byla napsaných. Chcete pár rychlých tipů? Čtěte článek 5 tipů na skvělé statistiky v Google Analytics pro každého.

Když pustíte chlup, dostanete šílené vejce

Z Google Analytics dostanete čísla. Spoustu čísel. Jak by řekl klasik: „To máte tabulky, filtry, grafy koláčové, grafy sloupcové, vizualizace průchodu webem…“. Kvůli těmto (často nepopulárním) formátům si u vás webová analytika získá onu na začátku článku slibovanou popularitu jen těžko. Pojďme se podívat na zajímavější výstupy. Na takové, na kterých si představíte, co se skutečně na webu děje.

Chcete vědět, na co vaši návštěvníci klikají? Zkuste měření pomocí teplotních map. V eBRÁNĚ používáme CrazyEgg (v překladu kdovíproč „Šílené vejce“).

Teplotní mapy
Díky teplotním mapám přehledně uvidíte, na co vaši návštěvníci klikají.

Proč doporučujeme CrazyEgg?

  • Jeho kód jednoduše vložíte do webu přes GTM.
  • Měsíční náklady se pro malý projekt pohybují do 10 dolarů.
  • Ideální nástroj pro prezentaci komukoliv ve firmě. Výsledky jsou pochopitelné a jednoduše vysvětlitelné.
  • Cena za měsíční používání začíná už na 9 dolarech a do začátku si s touto variantou určitě vystačíte.

Doporučené otázky, na které byste se měli ptát, když vyhodnocujete výsledky CrazyEgg

Rozdíl mezi teplotními mapami Google Analytics a CrazyEgg
Pokud jsou na jedné stránce odkazy, které mají stejnou cílovou stránku (typicky odkaz do Kontaktů umístěný v hlavním menu, v textu i patičce), dokáže CrazyEgg vyhodnotit, který z těchto odkazů návštěvník využil. Teplotní mapy Google toto rozlišení neumožňují a přidělí všem odkazům stejnou hodnotu. CrazyEgg tak pro účely měření chování návštěvníka na dané stránce dodá přesnější výsledky.

Abyste věděli, co pomocí CrazyEgg zkoumat, připravil jsem pro vás pár typických otázek, které byste mohli použít:

  1. Využívají návštěvníci prvky, které chceme, aby byly využívané?
    Např. tlačítka, odkazy, fotografie, konkrétní položky v menu.
  2. Chtějí návštěvníci na stránce využívat prvky, které nejsou k využití?
    Např. fotografie, které na sobě nemají odkaz.
  3. Využívají návštěvníci na stránce prvky, které nejsou žádoucí?
    Např. nežádoucí položky v menu.
  4. Který obsah na stránce není viditelný a měl by být?
    Např. kontaktní formuláře.

Metoda pokus – omyl? Ano!

Tlačítko pro přidání do košíku má být zelené. Zelená je přeci pozitivní barva, známe ji ze semaforu jako příkaz pro rozjetí se vpřed, tzv.„volno“, červená je stopka, zákaz, a mnoho dalších tezí, které (přeci objektivně) potvrzují, že to tlačítko Přidat do košíku má být zelené. A co když by někdo změřil, že o 21 % více uživatelů kliklo raději na červené tlačítko? Na to ošklivé STOP tlačítko. Častá odpověď je, že se určitě změnily i další podmínky. A proto je skvělou metodou tzv. A/B testování. Kdy v jednu stejnou dobu měříte 2 a více na sobě nezávislých verzí stejné stránky, kdy jednou je tlačítko třeba zelené a jednou červené, potřetí použijete třeba pouze textový odkaz a počtvrté změníte jeho textaci. Tyto 4 varianty pustíte najednou do světa a otestujete, která varianta splní požadovaný výsledek (například kliknutí na tlačítko).

A pak zjistíte, že červené tlačítko opravdu může porazit to zelené, jako třeba v článku Hubspotu. Co z toho plyne? Nic není, jak se zdá a vždy je potřeba měřit a podle výsledků upravovat.

Vybrat správné konverzní tlačítko je někdy pěkná věda Vybrat správné konverzní tlačítko je někdy pěkná věda

Tip: zkuste si A/B testování sami

Nástroj Optimizely stojí:

  • do 2 000 návštěvníků 19 dolarů/měsíc,
  • do 20 000 návštěvníků 79 dolarů/měsíc.

Díky Optimizely si sami dokážete opravdu jednoduše upravovat prvky na webu a měřit, který je lepší. Zvládnete měnit pořadí prvků na webu, jejich barvy, velikosti, přidávat texty, měnit texty… No a když zjistíte, která varianta plní vaše stanovené cíle, pak teprve zadejte úpravu vašemu administrátorovi. A až vám bude rozmlouvat, že zelené tlačítko je lepší (to dá přeci rozum), tak vytáhněte výsledky A/B testu :-)

Podívejte se na video, jak je domácí A/B testování jednoduché:

Lesní včela jako důkazní materiál

Není větší motivace k realizaci změn na webu, než na vlastní oči vidět zmatené návštěvníky, kteří neumí používat ty skvělé funkčnosti, které jste na svém webu vymysleli. Obecně platí, že různá „šoupátka, hejblátka, blikátka,…“ na webu nefungují. Že lidé jsou k nim v tom lepším případě slepí, v tom horším je nedokáží používat a zbytečně se naštvou, že jste vymysleli něco, co nikdo nechápe. Uživatel totiž, a to je důležité si uvědomit, chybu nedělá.

Uspořádejte si vlastní uživatelské testování

Připravte si 3 jednoduchá zadání, stejná pro každého testera.

Tipy na otázky pro zadání

  1. Vyberte si u nás na eshopu produkt dle libosti a kupte si jej.
  2. Najděte nejlevnější produkt a poptejte jej.
  3. Zjistěte, kdy vám bude zboží doručeno.
  4. Zavolejte servisnímu technikovi.
  5. Rezervujte si pokoj na 2 týdny v červnu.

Nepoužívejte přímá zadání jako „Najděte produkt XY, zjistěte, kolik stojí a přidejte jej do košíku“, protože zbytečně testera budete navádět. Nechte jej mluvit, když se mu nebude cokoliv pozdávat. Ujistěte ho, že není jeho chyba, když něco neví. Sedněte si za testera s papírem a tužkou v ruce a jenom si pište, kde se zadrhnul. Nezaobírejte se natáčením videí, snímáním obrazovky testera či jinými technickými záležitostmi. Pro účely rychlého a snadno proveditelného uživatelského testování postačí opravdu psací potřeby a několik papírů.

Jak vidno, velkou část webové analytiky zvládnete v první fázi sami. Jedná se o nástroje zdarma nebo za stokoruny měsíčně. Nic, co by mělo váš rozpočet zásadně vyčerpávat. Selským rozumem pak můžete základní výstupy vyhodnotit a následně na webu provádět změny svépomocí. Jediné, co vás to bude stát, je váš čas. Což, bohužel, často bývá to nejdražší, co máte.

Lukáš Těžký

Lukáš Těžký

Specialista online marketingu

Lukáš působil jako Account Manager v týmu se ziskem 2 zlatých příček v soutěži WebTop100. Poté vedl intenzivní tréninkový program pro nové obchodní manažery. Nyní poskytuje péči klíčovým zakázkám v oddělení Online marketingu.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑