Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Konference WebExpo 2011 pohledem pracovníků eBRÁNA - 2. díl

Karel Borovička, Martin Držka | 18. 10. 2011

Konference WebExpo 2011 pohledem pracovníků eBRÁNA - 2. díl

Přinášíme vám druhý díl seriálu o konferenci WebExpo, která proběhla 22. - 24. září 2011 v Praze. O své dojmy a poznatky se s vámi podělí Karel Borovička (Vedoucí oddělení Internetového marketingu) a Martin Držka (Vedoucí grafického oddělení).

Postřehy Karla Borovičky

(Vedoucí oddělení Internetového marketingu)

Obsah webu - od textů a obrázků k informační architektuře

  • Obsah je král.
  • Kontext je královna.
  • Lidi na webu čtou, ale až v ten správný okamžik.
  • Content strategy je vlastně základ SEO.
  • Web je jako most, který z jedné strany staví webdesignér a z druhé jeho klient.

To všechno jsou slova Honzy Řezáče (@janrezac) a vyjadřují vlastně vše podstatné z jeho přednášky. Vždy zaujmete jenom dobrým obsahem. Přizpůsobeným ale pro tisíc různých situací (kontextů), ve kterých se lidé právě nacházejí. Obsah webu tak vlastně tvoří klient. A až ve chvíli, kdy znáte obsah, tak můžete začít dělat strukturu webu, tvořit informační architekturu a kreslit wireframe. Webdesignér odpovídá za konečný obsah; tedy i v okamžiku, kdy klient "moc nespolupracuje".

Informační architektura - show Adama Fendrycha

Adam Fendrych krásně ukázal roli informačního architekta. Ten navrhuje pojmenování a propojení jednotlivých stránek webu tak, aby se na webu návštěvník vyznal. To zahrnuje zejména:

  • návrh hierachie webu,
  • rozdělení stránek do sekcí,
  • vazby a propojení informací mezi jednotlivými stránkami,
  • pojmenování srozumitelné pro uživatele,
  • navigaci.

Kdo v Čechách navrhuje weby? Webdesignéři.

A kdo navrhuje informační architekturu? Nikdo. Ona se "prostě stane". Je to nějaký problém? Ano, je:

  • Návštěvníci neví, na co "kliknout", protože nerozumí nadpisům, odkazům.
  • Návštěvníci nenacházejí, co hledají. Např. Za kterým menu mají hledat žehličku, když na stránce je jen volba "Úklid" a "Pro hospodyňky"?
  • Vznikají "odpadkové koše webu". To jsou sekce skrývající se za menu jako "Informace" a "Další služby". Lidé sem dávají "informace", se kterými si neví rady. Návštěvníkům na nic nejsou, ale na webu "nutně" musí být.

(zdroj obrázků: www.slideshare.net/adamuv/ty-jsi-informan-architekt)

Vše je marketing

Na kontexty Honzy Řezáče výborně navázal Nick Finck (www.nickfinck.com/blog) s přednáškou Cross Channel Experience Design. Ta se zabývala webovým designem ve smyslu všech možných způsobů spojení s člověkem. V kostce zde bylo řečeno, že:

  • Web je pouze jedním z mnoha "touchpointů" mezi člověkem (klientem) a firmou - další touchpointy jsou například reklama, obal výrobku, člověk. (Touchpoint je místo jehož pomocí člověk získává informace o firmě.)
  • Design webu musí proto počítat s mnoha různými kontexty z pohledu návštěvníka.
  • Webdesignéři musí vyjít mezi lidi a dívat se, jak skutečně používají produkt/službu, jak se s firmou zkoušejí spojit, získávat informace, jak si utvářejí názor na produkt, nebo kde ten názor hledají.
  • Co klient skutečně zažívá, když si produkt vybírá nebo jej používá, je zcela zásadní pro návrh webu (produktu či služby).

Jak eliminovat obsah webu na kost? Podívejte se na www.super.cz. Asi tam nenajdete navigaci, menu, drobečky nebo stránky kategorií článků. Vlastně tam najdete jediné – obsah (a reklamu).

konference WebExpo 2011

Jaké důležité informace si z WebExpa odnesl Martin Držka?

(Vedoucí grafického oddělení)

Na letošním WebExpu se jedno z témat prolínalo řadou přednášek. Byl jím kontext a jeho význam. Lidé jsou na webu zavaleni spoustou dat a obsahu, ale jen informace předaná v kontextu má pro uživatele smysl a tu pravou informační hodnotu. Král je obsah a královnou kontext. A nebo obráceně?

Vyhledávače zpracovávají obsah strojově – přes tagy, mikroformáty, strukturovaná data ve zdrojovém kódu. U lidí je ale konzumace obsahu ovlivněna mnoha faktory -  počínaje tím jak se vyspím, jakou teplotu mám v kanceláři, zařízením, na kterém web prohlížím, konče třeba lokalitou, kde se nacházím. Odlišně může vypadat obsah, který předám uživateli v terénu pro mobilní zařízení 2km od kameného obchodu (cesta k prodejně) a  jinak z desktopu přes (třeba klasický výpis produktů). Nutné je přemýšlet a navrhovat v kontextu.

Co znamená Mobile First?

O tom, že jsou desktopová zařízení na ústupu, svědčí i každoročně větší prostor, který je na WebExpu věnovaný přednáškám o mobilním webu. Ten má jednu nespornou výhodu - díky omezené velikosti displeje musí designéři prioritizovat obsah a vyházet balast.

Není nad to porovnat dlouhý škraloup desktopové verze plné reklam a „rádoby-kontextových“ informací a vedle toho mobilní verzi osekanou na zásadní věci. Inspirujme se u nich i při tvorbě „plnohotných“ webů. I na desktopu pospícháme nebo pracujeme ve stresu.

Mobile First v praxi nejlépe charakterizuje vtipná hláška z jedné z praktických přednášek -  „Křápy“ First. Pokud prosazujete v mobilní strategii přístup „jednoho webu pro všechna zařízení“,  máte při návrhu 2 možnosti. V horším případě „záplatovat“ aktuální desktopovou verzi (mobilní zařízení stahuje zbytečně některá desktopová data navíc).

Pokud připravujete zcela nový web, postupujte přesně opačně -  začněte cílit od nejjednoduších zařízení („hloupé“ telefony) a postupně přidávejte ostatní zařízení (smartphone, tablet, desktop verze). Snížíte tak objem dat a zjednodušíte rendering stránky právě pro ta zařízení, která to potřebují nejvíce. Argumenty typu „starou Nokii dnes už nikdo nepoužívá“ neberte vážně – mezi „křápy“ lze zařadit jakékoliv zařízení – od hloupého telefonu, čtečky pro slepce nebo třeba prohlížeč vaší nové televize.

konference WebExpo 2011

Pozor při výběru písma na web

Přednáška Davida Březiny (písmolijna Rosetta) poukázala na časté problémy s webovýmí fonty, a to především rendering písma na starších operačních systémech bez zapnutého vyhlazování (ClearType). Chcete-li na svůj web vložit jiné než systémové písmo, ověřte si zda jej dodavatel pro web upravil (hintoval), pokud možno ruční úpravou, ne automatickou (tak jak to obykle dělají web-font poskytovatelé). Pokud písmo vypadá dobře na Windows XP , máte většinou vyhráno. Nezapoměňte testovat zobrazení ve všech prohlížečích a s reálnými velikostmi. Krásné křívky v extrémních velikostech jsou pěkné, ale čtenář s nimi prakticky nepřijde do styku.

Zhodnocení konference

WebExpo je o komunitě, o sbíraní podnětů, které později mohu dle libosti nastudovat a rozvést. WebExpo je i Job Hall, kde firmy mohou „lovit“ lidi u vlastního stánku.

První díl seriálu o mezinárodní konferenci WebExpo 2011 najdete také na stránkách našeho Magazínu.

Konference eBRÁNA

Karel Borovička

Karel Borovička

Specialista na internetový marketing

Karel byl do února 2013 dlouholetým vedoucím oddělení Internetového marketingu ve společnosti eBRÁNA, kde se věnoval především SEO problematice, uživatelskému testování a hodnocení výkonnosti webů. V eBRÁNĚ profesně vyrostl a své zkušenosti nyní uplatňuje ve své vlastní firmě.

Další články autora:

Martin Držka

Martin Držka

Vedoucí Grafického a kodérského oddělení

Martin je od roku 2006 vedoucím Grafického a kodérského oddělení eBRÁNA, kromě toho je produktovým manažerm eBRÁNA webu. Moderní webové technologie, User Experience a použitelnost webových rozhraní jsou jeho prací a velkým koníčkem zároveň.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑