Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Konference WebExpo 2011 pohledem pracovníků eBRÁNA - 1. díl

Karel Michálek, Martin Vomočil | 05. 10. 2011

Konference WebExpo 2011 pohledem pracovníků eBRÁNA - 1. díl

WebExpo je největší středoevropská konference, která je pořádaná pro webové vývojáře, webdesignéry a internetové podnikatele. V jejím rámci každý rok v Praze přednášejí čeští i zahraniční odborníci z oborů development, design a business.

Šest pracovníků eBRÁNA se letošní konference WebExpo zúčastnilo a v třídílném seriálu článků se s vámi podělí o své dojmy a zážitky.

Pohled na WebExpo očima Karla Michálka

(Marketingový ředitel)

Každá dobrá konference je vždy velkým probuzením z letargie, proto na ně rád jezdím a na WebExpo obzvlášť. Zajímavé je sledovat dynamiku toho, jak se komunita kolem webů vyvíjí a vlastně i celý obor jako takový. Mám pocit (a možná je to i mou volbou přednášek), že webová komunita v ČR se začíná zabývat sofistikovanějšími metodami marketingu. Přitom před dvěma lety bylo hlavním tématem jak něco vyrobit, vloni jak to vyrobit agilně a letos to bylo jak to, co vyrobím ziskově prodám.

Konference WebExpo 2011

Hlavní myšlenky pro mě na WebExpu byly následující:

1) Cenové stránky (pricing page)

Na WebExpu proběhlo několik přednášek, kde se toto téma rozebíralo. O co vlastně jde? Na webu je po domovské stránce nejdůležitější stránka s cenou, proto by se ji měla věnovat patřičná péče.

Tvoření cenových stránek je krásná marketingová alchymie, která dle přednášejících nese své plody.

Cenová stránka by měla splňovat tyto vlastnosti:

  • Měla by být jednoduchá – měly by být jasně vypíchnuté benefity vámi nabízeného zboží a dané rozdíly mezi jeho variantami.
  • Zaměření na cílovou skupinu - pokud máte více výrazných cílových skupin zákazníků, tak byste měli mít zvláštní stránku pro každou z nich.
  • Musí být motivační - motivovat se dá například cenou. Hezký příklad: prodávám notebooky, prodej jednoho je pro nás ziskovější, přiložím na stránku další dva: o trochu horší model a lepší model. Horšímu dám stejnou cenu jako tomu, co chci prodávat a lepšímu vyšší cenu. Pro zákazníka pak vzniká jasná volba.
  • Musí se tvářit bezpečně - dát na cenovou stránku certifikace např. VeriSign. Konverzi na cenové stránce výrazně zvyšuje online chat a bezplatné telefonní číslo.

Dále pak to nejdůležitější, co s cenovou stránkou MUSÍTE dělat je A/B testování, zkoušet nové přístupy a vyhodnocovat konverze.

Cenová stránka

2) Všechno je marketing

Ne, že bych si to již dříve neuvědomoval, ale bylo to hezké připomenutí, například v přednášce Wolfa Becvara - Nenech své dítě zemřít. Podstatné zde bylo to, že veškeré kroky, které firma, majitel firmy nebo jednotliví pracovníci udělají, jsou marketingové aktivity, které mohou výrazně rezonovat v rámci sociálních sítí.

Hodně se také řečníci zmiňovali o zákaznické podpoře a označovali ji jako jeden ze zásadních pilířů k dobře rostoucímu byznysu.

3) Řešením je tým

Další věc, která jako ozvěna zněla skrz několik vystoupení. Týmová spolupráce, hlavně z pohledu vtáhnutí klienta do procesu (nejen u vývoje webových stránek), je cesta k úspěchu celého projektu. Pokud si webová agentura něco šudlá a po půl roce na klienta udělá “tam-ta-dá” prezentaci, s vysokou pravděpodobností to bude průšvih. Za prvé žádná agentura není schopná pochopit přání klienta a jeho zákazníků, za druhé klient tam za každou cenu bude chtít dostat svoji myšlenku a není, oprávněně, schopný pochopit celou genezi navrhovaného řešení.

“Nejlepší nápady mají klienti” to je velká pravda!

Konference WebExpo 2011

Jak konferenci hodnotí Martin Vomočil

(Vedoucí testovacího a plničského oddělení)

1) Nebát se

Nebát se - takový závěr pro mě měla přednáška Evoluce designéra, kde byla probíraná frustrace grafika z toho, že dělá pořád stejné věci, do kterých mu zasahuje zákazník a nenechá ho tvořit a využít kreativitu. To by se dalo připodobnit k pásové výrobě eshopů, kdy se jedná zejména o ty s jednotným rozložením a minimem prostoru pro kreativní grafiku. V důsledku z toho vyjde, že se se zákazníkem handrkuje o to jakou barvu má mít to či ono, a už se neřeší důležitější věci, jako například jak má vypadat detail produktu. A z toho vzniká frustrace – rychle to dodělat, jak to zákazník chce a jít na další úkol, kde to „určitě bude lepší“.

2) Manipulace s myšlením

Přednáška, která mě hodně zaujala se jmenovala Rozhodněte o rozhodnutí druhých. Byla o tom, jak správnými otázkami přinutit druhé, aby si mysleli/udělali to, co chcete a v nejlepším případě se domnívali, jak na vás vyzráli. Přednáška byla okořeněná několika příklady, na kterých nás přednášející „zmanipuloval“ a ukázal, jak na to. Zajímavým příkladem je využítí na eshopech, kdy máme preferovaný produkt, na kterém je zajímavá marže a my ho chceme prodat co nejvíce. Pomocí alternativních produktů lze vcelku jednoduše zákazníka navnadit na koupi preferovaného a ještě získat spokojeného zákazníka.

O tom, že nemusíme všechno vymýšlet my, byla přednáška Velikost myšlení. Někdy stačí pozorně poslouchat zákazníka, ten to vymyslí za nás a bude spokojený, že to je podle něho.

3) Prezentace

Věc, která mě na WebExpu zaujala a inspirovala, bylo vystupování a kvalita prezentací. Sice se našli i nějací „uspávači hadů“, ale bylo jich opravdu minimum. Daleko více bylo kvalitních přednášejících, kteří dokázali zaujmout, sálalo z nich nadšení a bylo vidět, že tomu co říkají věří.

Konference WebExpo 2011

Inspirovaly mě zejména powerpointové prezentace, nejednalo se o slidy plné textů, ale pouze o doplňky přednesu – příklady nebo ilustrační fotografie. Mnohdy také jako katalyzátor působily vhodně zvolené vtipné fotografie, které uvolnily atmosféru. Vrcholem programu byla přednáška Nicka Frinka.

Přečtěte si pokračování tohoto seriálu

Martin Vomočil

Martin Vomočil

Produktový manažer eBRÁNA eshop

Ve společnosti eBRÁNA zastává pozici Výrobního ředitele. Zároveň je produktovým manažerem pro eBRÁNA eshop a vedoucím Plničského oddělení.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑