Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Jak že je to s tou ''SEO optimalizací'' a propagací na internetu? Rozhovor s Lukášem Těžkým

Hana Vaisová, Lukáš Těžký | 06. 03. 2013

Jak že je to s tou ''SEO optimalizací'' a propagací na internetu? Rozhovor s Lukášem Těžkým

Lukáš Těžký je silnou oporou eBRÁNA týmu specialistů na internetový marketing a už jste si od něj mohli v magazínu přečíst dva hodně praktické články jak zvednout konverzi webové stránkyo hlavičkách webů.

Z dob, kdy v eBRÁNĚ působil ještě jako Account Manager a vedl Training Camp pro nové obchodníky, pochází historicky vůbec nejúspěšnější a nejčtenější článek Jak poznat a vychovat úspěšného obchodního manažera.

Protože má Lukáš s internetovým marketingem opravdu rozsáhlé zkušenosti a na svém kontě i řadu úspěchů a ocenění (s online kampaněmi pomáhal např. Českým dráhám, Etě, RD Rýmařov a mnoha dalším), rozhodla jsem se ho trošku vyzpovídat, o čem ta jeho práce vlastně je. Brzo jsem ale zjistila, že prostor jednoho článku stačit nebude… Takže vítejte u pilotního dílu malého seriálku o internetovém marketingu.

Lukáš Těžký

Lukáši, začneme trošku obecněji, jaké jsou dnešní možnosti online marketingu?

Zajímavá otázka do začátku rozhovoru :) Existuje spousta příruček, pouček, kurzů, seminářů a poradců. Já v online marketingu využívám pravidlo, které se mně osobně v obchodě osvědčilo nejvíc: být lidský, upřímný, zkrátka fér. Každý potenciální zákazník má dnes totiž silně vyvinutý čichový aparát pro rozlišení mezi podfukem a dobrou nabídkou. Možná to zní idealisticky, ale myslím, že být fér se v informační době zkrátka vyplatí. To vnímám jako největší možnost online marketingu. O to víc dnes, kdy se informace o případné nekalosti rozšíří rychlostí světla. Fyzikové prominou.

Svojí férovou nabídkou můžu získat zákazníka asi nejlépe osobně. Jak mi může pomoct online marketing? A je to dnes opravdu taková nezbytnost?

Představ si, že vytvoříš nejlepší limonádu na světě a postavíš svůj stánek na konec města, kde za den přejedou dvě auta. Na tom nezbohatneš. Ale když se o tvojí limonádě doslechnou lidi z okolí a začnou k tobě jezdit a nakupovat, tak ses dostala tam, kde chceš být. A umění rozšířit informaci o „limonádě na konci města“ mezi potenciální zákazníky, v tom vidím to největší kouzlo. Tím víc, když v online prostředí je úplně jedno, kde stánek stojí a odkud k tobě zákazník přijede. Průšvih nastane, když ta tvoje limonáda zas tak skvělá nebude. Tam ti dlouhodobě nepomůže ani banner na idnes.cz.

Co je podle Tebe dnešní absolutní novinkou? Co nejvíc frčí?

Možná překvapivě je největší novinkou na poli českého internetu „být jedinečný“. Končí doba SEO temna, tedy odkazů v patičkách, zápisů v tisících katalogů, stovkách SEO článků, lavinových výměn odkazů, „skvěle“ naoptimalizovaných stránek a dalších naprosto otravných a nepřirozených pokusů „být na přední pozici“. Stále více dnes dávají vyhledávače přednost kvalitnímu jedinečnému obsahu, který lidi chtějí. To, že Seznam je za Google v tomto trendu opožděný v řádu let, je dnes pouze dočasná výhoda všech SEO tmářů. Je hlavně škoda, že český internet za ty roky zapomněl, jak se kvalitně prezentuje. Tím myslím, aby se lidem text dobře četl a chtěli pak produkt koupit. Díky tomu pak ale přichází na řadu naše dovednosti :)

Myslíš tím třeba copywriting? Nebo co je v internetovém marketingu stálicí? Na co se pořád vyplatí vsadit?

Opravdovou stálicí je dívat se na svůj produkt z pohledu svého klienta. Zkrátka když navrhuji web pro výrobce dveří, tak jej vlastně navrhuji pro lidi, kteří chtějí dveře. Když chci web pro liposukční centrum, tak jej nedělám pro paní primářku, ale pro toho potenciálního zákazníka, který chce liposukci. Občas je těžké se na tomto s klienty shodnout, protože oni ten web přeci platí :)

Hanka a Lukáš

Dobrá, vraťme se ještě k těm vyhledávačům. Je pravda, že neustále mění algoritmy vyhledávání? Jak rychle mi potom zastarává „SEO optimalizace“?

Změny v algoritmech vyhledávačů zažíváme neustále. Jen Google za rok vypustí více než 500 – 600 změn, které mají vliv na výsledky vyhledávání. Ohledně SEO mám dvě rady:

a) Neříkejte SEO optimalizace, protože zkratka SEO už v sobě slovo optimalizace obsahuje. Search Engine Optimization = optimalizace pro vyhledávače.

b) Nedělejte SEO.

To mi prosím Tě vysvětli, proč bychom neměli dělat SEO?

Protože SEO je v nejčastějším pojetí něco umělého, nepřirozeného. Jsou to přesně ty zmiňované odkazy v patičkách a podobně. Ale podstata toho, že nabídnu uživateli to, co opravdu hledá a chce, se v běžném pojetí „SEO“ vytratila. Příkladem je, kdyby si prodejce limonády domluvil (a třeba za peníze), že na každé poště ve městě bude mít nálepku, že nejlepší limonáda na světě je právě u něj. A nebyla by to pravda. Kolikrát bys k němu přijela? A věřila bys pak jiným doporučujícím nálepkám na poště?

A s tím „běžně chápaným SEO“ je to podobné. Vyhledávače naštěstí čím dál méně chtějí doporučovat nepoctivé prodejce limonády. Protože čím víckrát ti je doporučí, tím víc se v tobě oslabuje důvěra v tento vyhledávač. A pak třeba budeš hledat jinde a neklikneš na PPCčko, ze kterého má vyhledávač samozřejmě peníze. A naopak, čím lepší budou pro tebe výsledky vyhledávače, tím raději u něj budeš vyhledávat a využívat další, třeba placené služby.

Zase abych nelhal, taky jsem vyměňoval odkazy, taky jsem registroval do katalogů. Ale to už je za mnou. Dnes mi stačí zákazník se skvělým produktem, dostatkem času a ochotou investovat. Pak už se vždycky domluvíme a něco skvělého vymyslíme.

Hanka a Lukáš

Mluví se taky o tendenci vyhledávačů čím dál víc personalizovat výsledky hledání. Jaké jsou v tom výhody/nevýhody pro uživatele? 

Ano, máš pravdu. Personalizované výsledky vidíme hlavně na Google. Ať chceme nebo ne, dáváme vyhledávačům o sobě hodně vědět. A nemusíme být nutně přihlášení v Google účtu. Zjednodušeně dostanu jeden výsledek, když do Google zadám „kadeřnictví“ a budu sedět v Pardubicích, a jiný výsledek, když totéž slovo zadám v Praze. Když se do svého Google účtu přihlásím, tak vyhledávač bere dokonce v potaz historii mého hledání a na co jsem už v minulosti kliknul. Je to trošku Velký bratr, ale zároveň to docela pomáhá.

A co to znamená pro online obchodníky, ohrožuje je to nějak?

Tak třeba majitelé eshopů by v první řadě měli přestat vyhazovat peníze za placené přední pozice na slova jako „kadeřnictví“, protože žádnou takovou pozici logicky nejde garantovat. A za sebe, coby provozovatel eshopu, bych asi přestal kupovat pozice na klíčová slova obecně, protože zkrátka nikdy nenesou žádnou záruku rentability.

Díky, Lukáši. Už začínáme být asi moc dlouzí, takže v rozhovoru budeme pokračovat zase příště. Máš nějaké doporučení pro čtenáře, jak by se mohl podívat na internetový marketing z pohledu malých a středních firem?

5 základních tipů pro internetový marketing:

  1. Věnujte se pravidelně aktualizaci obsahu. Vždy je možné napsat nějakou novinku, i kdyby to měla být informace o tom, že produkt už nabízíte 5 let a slavíte jeho výročí (třeba slevou).
  2. Zaměřte se na to, co vám funguje, a tomu věnujte energii. Neplýtvejte čas a peníze na produkty nebo služby, které jsou pro vás okrajové.
  3. Zjistěte, kterým stránkám se má cenu věnovat. O tom jsem psal dříve v článku Jak zvednou konverzi jedné stránky o 257 % a ještě stihnout napéct cukroví.
  4. Buďte jedineční a fér.
  5. Nedělejte SEO.
Hana Vaisová

Hana Vaisová

Marketingový specialista senior

Hanka má na starosti realizaci všemožných marketingových aktivit, sponzoringu a public relations společnosti eBRÁNA. Před tím 4 roky řídila evropské projekty a zastávala pozici PR manažerky v neziskovém sektoru.

Další články autora:

Lukáš Těžký

Lukáš Těžký

Specialista online marketingu

Lukáš působil jako Account Manager v týmu se ziskem 2 zlatých příček v soutěži WebTop100. Poté vedl intenzivní tréninkový program pro nové obchodní manažery. Nyní poskytuje péči klíčovým zakázkám v oddělení Online marketingu.

Další články autora:


Lukáš Těžký

Lukáš Těžký

Ředitel online marketingu

Lukáš působil jako Account Manager v týmu se ziskem 2 zlatých příček v soutěži WebTop100. Poté vedl intenzivní tréninkový program pro nové obchodní manažery. Nyní poskytuje péči klíčovým zakázkám v oddělení Internetového marketingu.

Hana Vaisová

Hanka Vaisová

Marketingová koordinátorka

Hanka má na starosti realizaci nejrůznějších marketingových aktivit a Public Relations společnosti eBRÁNA. Před tím působila 4 roky v neziskovém sektoru, kde řídila projekty financované z fondů EU a zastávala pozici PR manažerky.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑