Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Jak se liší klíčové slovo od vyhledávacího dotazu v PPC systémech a proč je dobré mít v tom jasno

Michal Puš | 08. 05. 2013

Jak se liší klíčové slovo od vyhledávacího dotazu v PPC systémech a proč je dobré mít v tom jasno

Docela často se na nás klienti obracejí s následujícím problémem. Mají spuštěnou PPC kampaň, návštěvnost webu utěšeně roste a zdá se, že všechno krásně funguje. Až na jednu maličkost. Navzdory masivní návštěvnosti webové stránky stagnují, pokud jde o plnění obchodních či jiných cílů. Návštěvníci nic neobjednávají, ze statistik měřicího systému Google Analytics zjistíme, že se na stránkách zdrží jen pár okamžiků, mizí a už se nikdy nevrátí. Tito uživatelé očividně na stránkách nenašli to, co hledali - a pro web tak mají víceméně nulovou (ne-li zápornou) hodnotu.

Důvodů, proč k této nežádoucí návštěvnosti z PPC kampaní dochází, může být vícero:

1) Nevhodně napsaný inzerát, který nejednoznačně popisuje, co vlastně zákazník na odkazované stránce najde

Návštěvník jednoznačně nepozná, co na odkazované stránce najde Návštěvník jednoznačně nepozná, co na odkazované stránce najde.

Mimochodem, o tom, jak významný vliv mají v PPC reklamě texty si můžete přečíst v článku Profesionální texty PPC inzerátů přivedly na web klienta 8 x víc lidí než ty amatérké.

2) Špatně zvolená cílová stránka

Návštěvník pochopitelně očekává, že se dostane na stránku, která svým obsahem odpovídá obsahu inzerátu. Pokud se naopak obsah stránky od obsahu inzerátu liší, uživatel se cítí být napálen.

Odkaz ve skutečnosti nevede na inzerovaný obsah Odkaz ve skutečnosti nevede na inzerovaný obsah.

3) Nezvolené lokální (geografické) zacílení při nabízení služby pouze v určitém kraji

Příklad geografického zacílení inzerátu na Pardubice a okolí Příklad geografického zacílení inzerátu na Pardubice a okolí.

4) Prázdný seznam vylučujících slov (slova, která nespouštějí zobrazení inzerátu)

Inzerent s levnou obuví opomněl vyloučit luxusní značky obuvi Inzerent s levnou obuví opomněl vyloučit luxusní značky obuvi.

5) Špatný výběr klíčových slov

A právě posledně jmenovaný jev podrobíme v našem článku trošku detailnějšímu zkoumání.

Klíčové slovo a vyhledávací dotaz

Vyhledávací dotaz Klíčové slovo
Výraz, který uživatel zadává do vyhledávače.
Na základě zadaného vyhledávacího dotazu vyhledávač zobrazí konkrétní textové reklamy.
Klíčové slovo vložené v sestavě PPC kampaně určuje, jaký inzerát se uživateli zobrazí.
Vyhledávací dotaz Klíčové slovo

Funkce Dotazy spouštějící sestavu

V PPC systému Google AdWords je funkce umožňující vidět vyhledávací dotazy již delší dobu, v systému Seznam Sklik jde o novou záležitost (t.č. v beta verzi).

Oba systémy funkci nabízejí v detailu sestavy. Můžeme si vybrat, zda chceme zobrazit všechny vyhledávací dotazy, nebo nás zajímají pouze některá klíčová slova a jejich konkrétní vyhledávací dotazy.

Vyhledávací dotazy klíčového slova Vyhledávací dotazy klíčového slova.

V čem je zobrazení vyhledávacích dotazů odlišné? Jak Sklik, tak AdWords mají své plus a minus v zobrazení přehledu vyhledávacích dotazů.

Sklik AdWords
Výhody Zobrazuje úplně všechny vyhledávací dotazy na úrovni jednotlivých klíčových slov. Umožňuje přidat vyhledávací dotaz přímo do spouštěcí sestavy nebo ho přidat jako vylučující slovo.
Nevýhody Vyhledávací dotaz nelze přímo přidat do sestavy jako klíčové slovo nebo do seznamu vylučujících slov. Nezobrazuje úplně všechny vyhledávací dotazy (během posledních 30 dní nebyl vyhledávací dotaz znovu zadán nebo nebyl zadán dostatečným počtem uživatelů).

Tipy, jak získat z kampaně maximum

  1. Relevantní vyhledávací dotazy s vysokým počtem zobrazení přidejte do reklamní sestavy jako klíčová slova.
  2. Pro tato nová slova nastavte správný typ shody (ideálně jako frázovou nebo přesnou shodu).
  3. Upravte texty inzerátů, aby obsahovaly nově zjištěné a přidané klíčové slovo (nejlépe v nadpisu inzerátu, v textu i ve viditelné URL).
  4. V případě nechtěných vyhledávacích dotazů jej přidejte do seznamu vylučujících slov (dotazy, na které nechcete aby se inzerát zobrazoval).

Funkce Dotazy spouštějící sestavu s přehledem vyhledávacích dotazů je jedním z důležitých optimalizačních prostředků. Dokážeme díky němu určit nové vyhledávací dotazy s vysokým potenciálem a přidat je do svého seznamu klíčových slov. Nebo naopak dokážeme najít vyhledávací dotazy, které pro nás nejsou příliš relevantní, a přidat je jako vylučující klíčová slova. Takto ušetříme zbytečné náklady na zobrazování reklam lidem, kteří o ně nebudou mít zájem. O takto ušetřené peníze totiž můžeme navýšit nabídku pro nejrelevantnější slova a získat tak ještě více konverzí z naší optimalizované kampaně.

Michal Puš

Michal Puš

PPC specialista

Michal začínal v eBRÁNĚ jako Specialista online marketingu. Nejradši se však zaměřoval na PPC kampaně, a proto se v říjnu 2015 rozhodl stát výhradním PPC specialistou. Na této pozici dál prohlubuje své znalosti - absolvoval například intenzivní trénink od Google Certified Trainer, Petry Větrovské a je držitelem certifikátů AdWords, Analytics a Nákupy Google.

Další články autora:


Michal Puš

Michal Puš

Specialista online marketingu

Michal věnuje péči webovým projektům především z hlediska zvyšování a udržování návštěvnosti a uživatelské přístupnosti. Mimoto se podílí na analytické činnosti oddělení Online marketingu a spravuje PPC kampaně.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑