Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Jak na „perfektně“ optimalizovanou stránku pro SEO?

Karel Borovička | 20. 04. 2011

Jak na „perfektně“ optimalizovanou stránku pro SEO?

Dovolil jsem si velmi volně přeložit článek o „perfektní optimalizaci stránky“ ze SEOMOZ z roku 2009. Podle našich zkušeností je však stále platný.

Na úvod přikládám obrázek, oproti originálu je již aktualizovaný o videa a odkazy na jiné weby.

Schéma perfektně optimalizované stránky Optimalizovaná stránka pro klíčové slovo "plastová okna".

HTML hlavička

Titulek

Titulek je stále a zřejmě ještě na dlouhou dobu hlavním faktorem pro fulltexty. Klíčové slovo (KW) by mělo být na začátku textu (nebo prostě co nejvíce vlevo); optimalizovaná fráze se také „čte“ zleva, na přeskáčku to moc nefunguje. TIP: stránku optimalizujeme na více frází, ALE měla by být čitelná zleva. Příklad: podle titulku „Plastové vstupní dveře Pardubice“ je stránka optimalizovaná na plastové dveře; vstupní dveře; dveře pardubice; ale už nebude tolik fungovat dveře plastové či dveře plastové pardubice.

Meta Description

Prakticky už nemá význam pro řazení výsledků vyhledávání, ale může ovlivnit míru prokliku. Může se totiž zobrazit ve snippetu a tam se „vytuční“ klíčová slova.

Meta robots

Nepovinný málo významný SEO parametr, pozor ale, aby NEobsahoval omezení pro přístup indexovacích robotů.

Rel=“canonical“

Od roku 2010 implementovaný povel robotům, který pomáhá omezovat duplicity v obsahu. Uplatňuje se u rozsáhlejších webů, např. při výpisu více stránek kategorie eshopu. Obsahuje-li URL v adrese např. /kola?page=1 je obsah většinou stejný, jako na stránce /kola, a to je duplicita. Canonical tag na stránce /kola?page=1informuje robota: toto jsou stejné stránky, indexuj a zobrazuj stránku /kola.

URL adresa

Délka

Kratší adresy jsou lepší jak z hlediska pozic ve vyhledávačích, tak z pohledu získávání zpětných odkazů. Snadnější je zkopírovat a vložit do obsahu stránky krátký odkaz, než URL typu www.domena-jmeno-xy.com.cz/stranka-id=24&filter1=2&razeniid=3&cena=223. Délka URL by neměla překročit 115 znaků a odrážet strukturu webu.

Umístění klíčového slova v URL

Čím blíže je KW doménovému jménu, tím lépe. Lepší je tedy URL ve tvaru domena.cz/klicove-slovo, než URL domena.cz/kategorie/podkategorie/klicove-slovo. Poznámka: pro analýzu návštěvnosti v Google Analytics může být delší URL výhodnější, protože se jednoduše dají měřit výsledky kategorie.

Subdoména nebo Stránka?

Aktuálně se zdá, že fungují dobře obě možnosti. Subdoména může mít výhodu jasně zaměřeného, monotématického obsahu; z pohledu zpětných odkazů a celkového hodnocení se však chová jako samostatný nový web; subdoména může zachovávat brandový efekt, např. pro firmu ETA bude asi lepší mít eshop na adrese eshop.eta.cz, než na adrese www.eshop-eta.cz. Stránka / kategorie na stávající doméně má výhodu historie domény a nevýhodu možné tématické roztříštěnosti.

Rozdělovníky slov

Klíčová slova v URL adrese je třeba vhodně oddělovat. Pro člověka i roboty je vhodným rozdělovníkem pomlčka (-), a to i pro víceslovné názvy domény. Pro člověka je ale k zapamatování lepší používat doménu BEZ pomlčky (např. pro reklamu v radiu). A proto se vytváří obě varianty domén, přičemž ta ve tvaru www.dvouslovnadomena.cz se pomocí tzv. redirectu 301 přesměruje na URL www.dvouslovna-domena.cz.

HTML Body a sémantika

Opakování klíčových slov

Pro kratší text je potřeba 2-3x kw v textu, pro delší texty pak raději 4-6x zopakovat. Používat je třeba i skloňované varianty a synonyma; u delších kw typu „vstupní dřevěné dveře“ je vhodné používat i zkrácené varianty jako „dveře“ či „vstupní dveře“. Vždy je potřeba řídit se rozumem, čitelností a pochopitelností textu.

Hustota klíčových slov

Nemá smysl hrát si na % kw v obsahu. Relevanci obsahu stránky to nezvýší.

Umístění KW v obsahu

Vhodné je umístit KW do prvního odstavce textu (prvních cca 300 znaků), aby bylo pro vyhledavač zřejmé, že stránka je opravdu „o tomto kw“.

Nadpis H1

V ideálním případě nadpis H1, titulek a URL adresa obsahují dané klíčové slovo. Nezapomeňme ale, že na stránce má být H1 pouze jednou.

„... Google se umí vypořádat s více H1 na jedné stránce..." (zdroj: More than one H1 on a page)

Matt Cutts
                          

Další nadpisy H2-H5

Další nadpisy jsou dobré pro strukturování textu a je potřeba používat je „jako ve wordu“, tzn. H1 > H2 > H2 > H3 > H4 > H2 atd. Poznámka: aktuálně seznam.cz často do snippetu vkládá obsah H2.

ALT popisek obrázku

Důležité je ho používat a vkládat do něj klíčové slovo. Obrázek dodává textu stránky relevanci a stránka s obrázkem se ve vyhledávači umísťuje lépe. Navíc se zobrazí i ve zúženém vyhledávání pouze obrázků, viz obrazky.cz či images.google.com.

Pojmenování souboru s obrázkem

Podobně jako u ALT popisku jde o důležitý parametr.

Vytučnění Bold / strong

Doporučujeme používat atribut <strong>, protože má semantický význam (zdůraznění).

Kurzívy Italic / emphasized

Doporučuje se používat <I>, má podobný efekt jako <strong>.

Text interních odkazů (anchor)

I pro vnitřní prolinkování je lepší používat v anchor textu kw, dává to relevanci dané stránce. Např. na www.iveco-strojservis.cz byla takto úspěšně podpořená fráze iveco daily.

Interní odkazy a struktura webu

Zanoření stránky

Obecně se doporučuje budovat spíše širokou, než hlubokou strukturu webu. Zjednodušeně řečeno, čím méně kliků je potřeba k dosažení stránky, tím lépe. Konkurenčnější klíčová slova se umisťují výše ve struktuře webu.

Počet / procento interních linků

Čím více na danou stránku vede interních linků, tím se stává důležitější a tím pádem „lépe hodnocenou“ a zobrazuje se tak na více konkurenční fráze. Poznámka: z tohoto důvodu jsou „silné“ mnohdy i stánky typu O nás, Kontakt, protože se na ně odkazuje z celého webu.

Odkazy v obsahu vs. v permanentní navigaci

Obecně se zdá, že odkazy přímo v obsahu stánky jsou přínosnější, než ty v běžné navigaci. Vyhledavače rozlišují umístění odkazů v obsahu v různých blocích, typicky horní / levá / pravá navigace / patička / vlastní obsah a podle toho přiřazují odkazům různou váhu. Může být vhodnější dávat odkazy do horního menu vodorovného než do levého či pravého.

Nezapomeňte: hlavní je přístupnost pro uživatele webu

Nezapomínejte na to, že vůbec prvním faktorem pro SEO je DOSTUPNOST dané stránky a nově také rychlost jejího načítání.

Karel Borovička

Karel Borovička

Specialista na internetový marketing

Karel byl do února 2013 dlouholetým vedoucím oddělení Internetového marketingu ve společnosti eBRÁNA, kde se věnoval především SEO problematice, uživatelskému testování a hodnocení výkonnosti webů. V eBRÁNĚ profesně vyrostl a své zkušenosti nyní uplatňuje ve své vlastní firmě.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑