Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Facebook přistřihuje křidélka firemním stránkám – nedejte se!

Eva Provazníková | 14. 05. 2014

Facebook přistřihuje křidélka firemním stránkám – nedejte se!

Pokud alespoň trochu sledujete dění v oblasti on-line marketingu či již nějakou dobu spravujete vlastní firemní stránku na Facebooku, nemohla vás minout jedna šokující zpráva. „Facebookové stránky v původní podobě končí, viditelnost příspěvků klesla na 2 %“, hlásaly titulky článků marketingových specialistů.

Již v prosinci minulého roku pocítili administrátoři stránek změnu v podobě snížení dosahu jednotlivých příspěvků na čtyři procenta (tzn. z celkového počtu fanoušků se příspěvek organicky zobrazil pouze čtyřem procentům z nich). Oproti předchozímu stavu to znamenalo pokles o více než polovinu. Na přelomu února a března ale Facebook ještě více přitvrdil a snížil dosah u příspěvků na pouhá 2 %. Při počtu 500 fanoušků to znamená 10 uživatelů, kteří váš obsah uvidí. Určitě si říkáte: „Pro koho to teda vlastně píšu?“

Graf ukazuje, jak klesalo organické zobrazení příspěvků

Graf ukazuje, jak postupně klesalo organické zobrazování příspěvků na Facebooku.
(zdroj:
Daniel Dočekal, Lupa.cz

Tento krok ze strany Facebooku je však naprosto logický. Je to firma jako každá jiná a chce především vydělat. Nebylo proto nic jednoduššího, než si za několik málo let vytvořit databázi statisíců firemních stránek a poskytnout jim na čas bezplatnou prezentaci na internetu. A pak pomalu snižovat a snižovat dosah příspěvků, což je donutí investovat do placené facebookové reklamy. Prosté a geniální.

Nesundávejte kalhoty, když definitivní konec je ještě daleko

Nemusíte hned přepracovávat rozpočet na marketingové aktivity ani nemusíte mazat firemní stránku se slzami v očích. Chyťte se záchranného kruhu v podobě následujících rad a vyváznete z nebezpečného moře jménem Facebook bez vážnějšího zranění.

1. Plánujte, plánujte, plánujte

Už několikrát jsme v našich článcích zmiňovali často opomíjený fakt, že bez důkladné strategie se zkrátka neobejdete. V případě facebookových stránek nemusíte věnovat její přípravě dlouhé měsíce. Pro začátek je však třeba si uvědomit alespoň pár základních věcí. Začněte tím, že si vezmete papír a nakreslíte si vašeho potenciálního fanouška. Dejte mu jméno, přidělte mu zaměstnání a pokuste se popsat jeho běžný den. Podle toho zvolíte ten nejlepší způsob, jak ho na Facebooku (a nejen tam) oslovit. Další důležitou součástí strategie je cíl, kterého chcete pomocí facebookové stránky dosáhnout. Je už jen na vás, jestli díky ní chcete zvednout prodej, zlepšit image své značky či jen stránku využívat jako nástroj zákaznické podpory.

2. Nepodceňujte efekt primarity

Kolik času potřebujete na to, abyste si udělali o člověku obrázek? Podle odborníků stačí jen několik málo vteřin. Stejně tak máte jen několik málo vteřin k tomu, abyste přesvědčili uživatele ke kliknutí na to magické tlačítko To se mi líbí. Představte si, že vlastníte luxusní autosalon značky Porsche a přijde za vámi nový zákazník. Jak ho přivítáte? Budete mít na sobě staré a obnošené sako s ošklivou kravatou nebo zvolíte krásný hedvábný oblek na míru? Podáte mu jasné informace o svých produktech? Dáte mu nakonec svoji vizitku? Stejně tak to funguje i na Facebooku. Oblečte svoji firemní stránku do jedinečného a profesionálního designu, zaměřte se na vzhled úvodní i profilové fotografie a nezapomeňte ani na řádně vyplněné informace. Další možností je využití jednoduchých aplikací, které fanouška přesměrují z Facebooku rovnou na web. Dnešní stránky toho umožňují skutečně hodně. Využijte toho!

Facebooková stránka Porsche
Design facebookové stránky Porsche jde ruku v ruce s image značky – profesionální úvodní fotografie, naplnění relevantními informacemi a jako bonus využití aplikací na stránce.

3. Udržujte fanoušky stále v pozoru

Jakmile získáte zájem svých fanoušků, je čas začít pracovat na důvěře. Publikujte na stránku pravidelně a obsah přizpůsobte tomu, co je pro vaše fanoušky důležité. Prodáváte dekorativní kosmetiku pro ženy? Přispívejte vizuálně krásné a zajímavé fotografie s aktuálními trendy či proveďte vlastní test přípravků na citlivou pokožku. Vyrábíte sprchové kouty? Vaše fanoušky budou zajímat hlavně technické parametry, recenze zákazníků či aktuální nabídka. Že nevíte, kterým směrem se vydat? Vraťte se k bodu číslo jedna.

Ukázková komunikace facebookové stránky Jelení šperky
Ukázková komunikace facebookové stránky Jelení šperky – mají jasně definovanou cílovou skupinu, styl komunikace a dbají i na přímý kontakt s fanoušky.

4. Vyzvěte fanoušky k odvetě

Zobrazování příspěvků v hlavním přehledu je také ovlivněno tím, jestli fanoušek vaši stránku sleduje. Mnoho fanoušků o dané funkci ani netuší, přestože by vaši stránku rádi sledovali. Upozorněte je třeba i jednoduchým příspěvkem s prosbou a obrázkovým návodem, pomocí kterého si sledování sami nastaví.

Výzva k akci na Facebooku
Své příspěvky můžete podpořit i výzvou k akci! Poproste své fanoušky, aby si přidaly vaši stránku do seznamu zájmů a začali ji sledovat.

5. Vyšlete své příspěvky do světa za hranicí firemní stránky

Tak schválně, kolik máte na svém soukromém Facebooku přátel? Přičtěte k tomu ještě přátele vašich kolegů a určitě z toho vznikne slušná databáze budoucích fanoušků. Podpořte tedy své příspěvky na firemní stránce tím, že ji nasdílíte na svůj vlastní soukromý profil a vyzvete k tomu třeba i své kolegy. Okruh uživatelů, kteří mohou daný příspěvek vidět, tak roste geometrickou řadou a to úplně zadarmo!

Do příspěvků také můžete vložit odkaz na jiného uživatele či jinou facebookovou stránku, tzv. tag. Pomocí této vychytávky se příspěvek zobrazí i přátelům označené osoby či fanouškům označené stránky. A dosah příspěvku stoupá a stoupá…

6. Investujte do reklamy – ale chytře!

Pokud přeci jen očekáváte od své firemní stránky velké věci, bez počáteční investice do placených inzerátů se neobejdete. Není však nutné do kampaní investovat tisíce měsíčně. Nová podoba reklamy na Facebooku umožňuje zacílit sdělení pouze na fanoušky vaší stránky. Nebude se tedy zobrazovat lidem, kteří s ním nemají nic společného. Navíc si můžete vybrat, jestli chcete využít klasické reklamy v podobě inzerátů nebo podpořit klasické příspěvky na stránce, které se zobrazují v news feedu i na mobilních zařízeních.

Mobilní příspěvky
Nově se reklamou podpořené příspěvky zobrazují i na mobilních zařízeních.

7. Pečlivě sledujte přehledy a statistiky

Ač se to zdá být jako nejotravnější a nejméně kreativní činnost, sledování statistik a grafů již zachránilo nejednu stránku. Facebook totiž poskytuje správcům stránek jeden užitečný a jednoduchý nástroj – Facebook Insights. Pomocí něj můžete sledovat veškerou aktivitu na vaší firemní stránce v závislosti na čase. Facebook Insights analyzují nárůst či pokles fanoušků stránky, monitorují procentuální podíl různých cílových skupin uživatelů a hlavně měří dosah jednotlivých příspěvků. Facebook si velice pečlivě zaznamenává každého, kdo ve svém přehledu daný příspěvek viděl. Nezáleží, jestli jste za dané zobrazení zaplatili, jestli ho nasdílel některý z vašich fanoušků či jestli jste se dostali do oné skupinky šťastlivců, které Facebook vybral a sám organicky zobrazil. Díky tomu můžete po určitém čase odhadnout, jaký typ příspěvků vaše fanoušky nejvíce zajímá a podle toho v komunikaci pokračovat.

Facebook Insights
Díky analytickému nástroji Facebook Insights budete vědět o každém fanouškovi, který si váš příspěvek prohlédne.
Eva Provazníková

Eva Provazníková

Social Media Executive

Eva je náš guru přes "sociálno". Tvoří strategie pro komunikaci na sociálních sítích, spravuje profily našich klientů a realizuje kampaně šité na míru cílovým skupinám. Eva je taky kreativní copywriterka, která přetaví jakékoli odborné téma do čtivých textů.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑