Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Efekt reklamy v rádiu – jak ji změřit v Google Analytics?

Karel Borovička | 10. 06. 2011

Efekt reklamy v rádiu – jak ji změřit v Google Analytics?

Stále hledáme nové kolegy do obchodního týmu eBRÁNA, mimo jiné jsme vyzkoušeli i reklamu na Rádiu Černá Hora. Jelikož jsme zvyklí měřit efekt všech našich aktivit, snažili jsme se o to také tady, a to pomocí Google Analytics.

Základem měření efektu reklamy je srování návštěvnosti webu v období "s reklamou" a "bez reklamy". Jelikož víme, že reklama v rádiu byla v té době naší jedinou podobnou (jinak neměřitelnou) aktivitou, získali jsme poměrně jasná data. Samozřejmě by bylo nesmyslné měřit pouze návštěvnost, a tak jsme analyzovali zejména počet shlédnutí "inzerovaných" stránek, tedy sekce Pracovní příležitosti. A světe div se, nárůst přesahoval 100%.

Čeho jsem si (kromě počtu získaných formulářů) ve statistikách webu všímal?

  • Jaké byly změny zobrazení Homepage webu jako vstupní stránky (landpage): + 14%.
  • Jak se změnil počet zobrazení propagované stránky Pracovní příležitosti (pageviews): + 86%.
  • Jak se změnil počet zobrazení propagované sekce Pracovní příležitosti, tedy i jednotlivých pozic (pageviews): + 99%.
  • Velmi mě zaujal nárůst zobrazení studentských a absolventských pozic + 272% (což je skvělý výsledek protože právě na tyto pozice byla reklama cílená).
  • Podíval jsem se na města, odkud lidé přicházeli (přímé přístupy + přístupy na brand ebrána) – Hradec Králové + 34%, Pardubice + 20%.
  • Brandová návštěvnost z fulltextů obsahující slova ebrána, e brana apod. narostla o + 25% a přímé přístupy narostly o 23%.
  • To vše jsem sledoval jako srovnání období s reklamou (30 dnů) a období 30 dnů před ním.

Graf návštěv sekce pracovní příležitosti Graf návštěv sekce pracovní příležitosti Poslechněte si, co se v Rádiu Černá Hora vysílalo.

Dále mě zajímala i denní doba, kdy se inzerované stránky zobrazovaly, a zda tato doba odpovídá reklamě. Vrcholy návštěvnosti byly kolem 9-10h. a pak kolem 14h. Jestli se jednalo pouze o "ranní a poobědové brouzdání", Vám bohužel nepovím, protože nemám k dispozici přesný rozpis časů reklam. Následující obrázek je agregovaný, pro správné zhodnocení by musel být vytvořený pro každý den zvlášť.

Graf doby zobrazení stárnek pracovní příležitosti Graf doby zobrazení stárnek pracovní příležitosti Poznámka ke grafu: abych ho mohl zobrazit, musel jsem si vytvořit tzv. pokročilý segment. Nastavil jsem parametr Page a filtr s regulárním výrazem "prac"; a tím jsem vyfiltroval pouze návštěvy, které shlédly stránku /pracovni-prilezitosti nebo /prace a podobně.

Lessons learned, aneb jak na to příště

Přikládám pár kroků, které i Vám pomohou změřit efekt off line reklamy, například v rádiu nebo i na billboardech.

  1. Snažte se realizovat v jednom čase pouze jednu off line kampaň,
  2. definujte si předem, které stránky webu by měl návštěvník shlédnout a zajistěte jejich propagaci na úvodní stránce webu,
  3. zjistěte si (u rádia) časy skutečného vysílání reklam,
  4. hodnoťte počet shlédnutí propagovaných stránek vůči minulému období,
  5. zjistěte ve firmě změnu telefonických kontaktů a kontaktů (např. přes oficiální email),
  6. zjistěte si počet získaných objednávek, kontaktů, získaných životopisů apod.

A jak jsme použili tuto "rychloanalýzu"? Upravili jsme podle ní mediaplán další objednané reklamy tak, aby byla ještě úspěšnější.

Karel Borovička

Karel Borovička

Specialista na internetový marketing

Karel byl do února 2013 dlouholetým vedoucím oddělení Internetového marketingu ve společnosti eBRÁNA, kde se věnoval především SEO problematice, uživatelskému testování a hodnocení výkonnosti webů. V eBRÁNĚ profesně vyrostl a své zkušenosti nyní uplatňuje ve své vlastní firmě.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑