Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

E-learning aneb Jak jsme ušetřili Heinekenu statisíce

Šimon Rybišár, Eva Provazníková | 09. 07. 2014

E-learning aneb Jak jsme ušetřili Heinekenu statisíce

Do nebe volající výdaje za prezenční školení zaměstnanců, drahé externí agentury či povinné plnění nesmyslných legislativních norem. Že se poznáváte? Nebojte, nejste v tom sami. Stejně zapeklitá situace trápila i personální oddělení společnosti HEINEKEN Česká republika, a.s. Vyřešili ji velmi rafinovaně – pomocí e-learningového systému.

Problém?

HEINEKEN Česká republika, a.s., je třetí největší pivovarnickou skupinou na světě a jen u nás vlastní tři sítě pivovarů – Starobrno, Krušovice a Velké Březno. Celkem tedy téměř 900 zaměstnanců v nejrůznějších pobočkách po celé České republice. To už je pořádný kus práce pro personalisty (a taky pořádný kšeft pro školicí agentury).

Několik let se personální oddělení snažilo situaci řešit využíváním služeb externích agentur, které zvlášť v takovém rozsahu znamenaly obrovské a hlavně nekončící výdaje. Zároveň bylo velmi těžké získat záruku toho, že všichni zaměstnanci prošli povinnými školeními úspěšně a včas. „Asi jako každý větší zaměstnavatel jsme bojovali se školením zaměstnanců z legislativních důvodů, kdy je opakovaně potřeba proškolit plošně všechny zaměstnance, zaměstnanci si musí základní věci zapamatovat a v ideálním případě ještě úspěšně splnit test,“ vysvětlila HR manažerka Heinekenu. Proto se obrátili na nás.

Výzva!

Po první konzultaci s Heinekenem jsme si nastavili tři základní cíle:

  1. Co nejvíce zautomatizovat systém proškolování pracovníků tak, abychom ušetřili náročnou a zdlouhavou administrativní práci personálnímu oddělení.
  2. Zajistit, aby povinné kurzy splnili všichni pracovníci co nejlépe a v termínu.
  3. Zjednodušit studijní materiály pro zaměstnance a vytvořit intuitivní systém, který zvládnou i technicky méně zdatní jedinci.

Rozkaz zněl jasně! Musí projít za každou cenu.

Dle požadavků klienta jsme navrhli jednoduché a efektivní řešení v podobě e-learningového portálu postaveném na LMS Moodle. Předdefinovali jsme automatické přidělování kurzů zaměstnancům podle jejich pracovní pozice a zároveň jsme implementovali funkci automatického upozorňování pracovníků. Díky tomu budou zaměstnanci vždy vědět, v jakém termínu musí daný test složit.

Ono automatické upozorňování probíhá ve třech fázích, při čemž o té třetí je informován i nadřízený. Ten má spolu s personálním oddělením také neustálý přehled o tom, jestli všichni zaměstnanci daný test splnili a s jakým výsledkem. Pokud zaměstnanec test úspěšně dokončí, systém mu vygeneruje certifikát, který je i nadále archivován v elektronické podobě.

Vygenerovaný certifikát po úspěšném absolvování kurzu

Certifikát, který se pracovníkům vygeneruje po úspěšném absolvování kurzu.

Systém, který s přehledem zvládne manažer i skladník

Po celou dobu realizace jsme měli na paměti také cílovou skupinu, která bude systém používat. Samozřejmě nemyslíme personální oddělení, ale zaměstnance, kteří často nemají mnoho zkušeností s prací na počítači. Proto jsme systém doplnili o prvky, které jeho ovládání co nejvíc usnadnily – graficky zpracovaná tlačítka v rozcestníku, přehled aktuálně přiřazených a splněných testů na hlavní straně, atd.

Úvodní strana e-learningu

Úvodní strana e-learningového portálu s rozcestníkem.

Pro Heineken jsme také vytvořili a dodali vzdělávací kurzy, z nichž namátkou jmenujeme tyto:

  • školení bezpečnosti práce a požární ochrany,
  • kodex o alkoholu,
  • pravidla zodpovědné komerční komunikace,
  • školení pro obchodní zástupce,
  • rizika pracoviště,
  • školení řidičů,
  • dobrovolné kurzy angličtiny,
  • a další.

Školení hrou aneb Už žádné biflování

Dříve se před samotným složením závěrečných testů museli všichni zaměstnanci prokousávat dlouhými stohy směrnic, složitých pouček a nezáživných pravidel. I to jsme se rozhodli změnit. Dodané materiály jsme přetvořili ve studijní podporu s jasnou logickou strukturou a obsah jsme co nejvíce zjednodušili. Přidali jsme videa, abychom kurz oživili a průběžné ověřovací otázky, abychom udrželi pracovníky stále v pozoru.

Video v kurzu Heineken

Video vložené v kurzu jako studijní materiál.

Výsledky

Kromě toho, že si zejména personální oddělení Heinekenu výrazně oddychlo, přinesl e-learningový portál společnosti mnohem víc.

  1. Interní školení s e-learningem rapidně snížilo časové vytížení účastníků. Jen školení BOZP dříve zabralo celých 8 hodin, nyní stačí 2,5 hodiny.
  2. Celkově se společnosti snížily náklady na povinné školení BOZP a PO na 1/2.
  3. Společnost se zbavila vysokých výdajů za externí školicí agentury. Nyní je využívá pouze v necelé 1/3 případů.
  4. E-learning umožňuje nepřetržitě sledovat, zda všichni zaměstnanci absolvovali školení úspěšně a v požadovaném termínu.
  5. Každý zaměstnanec dostane pro studium tolik prostoru, kolik potřebuje. Studijní materiály si může procházet i doma, stejně tak testy může absolvovat v klidu svého domova.

“E-learning má velký potenciál šetřit času mnohem více, pokud je správně implementován. Pokud navíc existuje zodpovědná osoba v rámci organizace, která se tomu systému věnuje, dají se s ním dle mého názoru dělat velké pokroky v rámci systému rozvoje zaměstnanců," říká HR manažerka Heinekenenu. "Do budoucna chceme začít e-learning používat více jako komunikační nástroj pro informování zaměstnanců, průzkumy i diskuze nad vzdělávacím obsahem.”

Společnost Heineken i nadále plánuje e-learningový portál rozvíjet a doplňovat ho o nové kurzy a školení. Perličkou e-learningu se má stát adaptační školení, které usnadní nástup všem nováčkům.

Šimon Rybišár

Šimon Rybišár

Produktový manažer e-learningu

Šimon začal ve společnosti eBRÁNA na podzim roku 2012 jako personalista. Půl roku poté se posunul na pozici marketingového specialisty a od léta roku 2013 přijal výzvu produktového manažera e-learningových řešení, kterému se úspěšně věnoval na plný úvazek do srpna roku 2015.

Další články autora:

Eva Provazníková

Eva Provazníková

Social Media Executive

Eva je náš guru přes "sociálno". Tvoří strategie pro komunikaci na sociálních sítích, spravuje profily našich klientů a realizuje kampaně šité na míru cílovým skupinám. Eva je taky kreativní copywriterka, která přetaví jakékoli odborné téma do čtivých textů.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑