Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Do dvou let Google pohltí vše. Návod, jak přežít Googlekalypsu a ještě na ní vydělat

Pavel Šenkapoun | 04. 12. 2013

Do dvou let Google pohltí vše. Návod, jak přežít Googlekalypsu a ještě na ní vydělat

Některé lidi prý trápí změny, kterými prochází Google. Abychom byli konkrétní, tyto změny trápí hlavně inzerenty. Ale je opravdu tak zle? Pojďme se pokusit načrtnout strategii, jak se v roce 2014 popasovat s Googlem a v roce 2015 začít sklízet internetovou žeň.

Proč je Google světovým internetovým vyhledávačem číslo jedna, co myslíte? Proč ne Seznam, Bing nebo převratný hledač inženýra Hejla? Má odpověď je prostá: Google toho pro své uživatele dělá nejvíc. Nikoli pro inzerenty, ale pro obyčejné lidi, řadové uživatelské pěšáky, jako jste vy anebo já. Je to zatraceně dobrá strategie a světová hegemonie Googlu tak logicky bude posilovat. Lidé ho budou používat víc a víc, protože díky němu víc najdou. Google brzy pohltí vše, říká s jistou poetickou licencí světová marketingová superstar Cyrus Shepard. Jako tornádo nebo nějaká extrémně žravá zmutovaná potvora z vesmíru. Jako černá díra, která nasaje všechno, co jí přijde do cesty.

Google zobrazuje informace už ve výsledcích vyhledávání. Neujídá tím chleba svým inzerentům?

Jak tomu máme rozumět? Kratičká ukázka to názorně vysvětlí. Dřív, když jste se chtěli prostřednictvím vyhledávače dozvědět, jaké bude počasí, vyjela vám ve výsledcích vyhledávání řada odkazů a vy jste na některý museli kliknout. Buď jste tam našli hledanou informaci, nebo ne. Sázka do loterie, v níž se hrálo o váš čas. Na kolikátý pokus to vyjde?

A jak je to teď? Google vám naservíruje předpověď počasí přímo ve výsledcích vyhledávání. Nemusíte na nic klikat, všechno hned vidíte. A tak to Google dělá i s dalšími typy informací. S osobnostmi, městy atd. Kdo by dnes ještě chtěl používat jiný vyhledávač, když s Googlem se k informacím dostane okamžitě?

Odpověď na svou otázku často dostanete už ve výsledcích vyhledávání. Dál už klikat nemusíte. Odpověď na svou otázku dnes na Googlu často dostanete rovnou ve výsledcích vyhledávání. Dál už klikat nemusíte.

Inzerenti a provozovatelé webů jsou na tom ovšem biti. Kdo by chtěl investovat do reklamy a SEO na Googlu, když uživatelé nebudou mít důvod na inzeráty i a webové odkazy klikat? No, pár důvodů by se stále ještě našlo:

  1. Google nemůže zobrazit všechny informace ve výsledcích vyhledávání. Jen ty základní. Pro bohatší informační servis se uživatelé budou muset i nadále prokliknout na nějaký web. Na který? Na ten, který bude informačně nejlepší!
  2. Počet uživatelů Googlu poroste. Za chvíli tam budou všichni. A jak známo, kde jsou lidé, tam jsou i peníze. Lidé a jejich peněženky tak zůstávají hlavním argumentem, proč na Googlu inzerovat a pro Google optimalizovat. Jenom bude stále těžší se k těm peněženkám dostat. Nepovede se to jen tak ledajakému kovbojovi z linkfarmy. Povede se to pouze těm nejlepším a nejužitečnějším.
  3. Ve změnách, kterými Google prochází, jsou obsaženy i některé prvky, které naopak hrají do karet inzerentům a provozovatelům webů. A celá strategie, jak přežít apokalypsu „googlefikace“, by se dala shrnout do dvou vět:
  • „Využijte naplno všechny možnosti, které vám Google dává.“
  • „Myslete jako Google, chovejte se jako Google, osvojte si filozofii Googlu, splyňte s Googlem. Jedině tak přežijete a budete růst.“

Tím končím s filozofováním a teď něco té praxe. S on-line specialisty z eBRÁNY a největšími marketingovými esy světa, která o třetím listopadovém víkendu vystoupila na brněnském Marketing festivalu, v zádech jsem pro vás sepsal stručný návod, jak se připravit na internetové věci příští.

Jednoduchá příručka, jak přežít Googlekalypsu – i s orientačním harmonogramem pro rok 2014

1. 1. 2014: Založte si Gmail

Pokud ještě nemáte Gmail, tedy e-mailový účet na Googlu, napravte to. Dejte si předsevzetí a hned jak se proberete ze silvestrovské kocoviny, založte si e-mail od Googlu na adrese https://accounts.google.com/SignUp. Zabere vám to maximálně 10 minut, přínos do budoucna bude nevyčíslitelný. Stanete se součástí Google světa a získáte přístup ke spoustě užitečných aplikací.

Registrace e-mailového účtu na Googlu vám zabere asi 10 minut. Registrace e-mailového účtu na Googlu vám zabere asi 10 minut.

2. 1. 2014: Věnujte trochu času osobnímu profilu na Google+

Aniž byste to chtěli a možná i aniž byste to tušili, jakmile si vytvoříte gmailový účet, Google vám automaticky založí také váš osobní profil na Google+. Co to je? Ještě donedávna nejvysmívanější sociální síť světa, odpověď Googlu na neuvěřitelný úspěch Faceebooku. I když má tahle sít řadu povedených vlastností, mezi uživateli si dlouho nebyla schopná získat oblibu srovnatelnou se svým starším modrým konkurentem. Google+ prý nepoužívají ani sami zakladatelé Googlu, dělali si z ambiciózního projektu legraci jeho odpůrci. I já jsem se tu a tam pousmál, dokud jsem neuviděl tohle:

Je Google+ jen k smíchu nebo bychom ho měli brát opravdu vážně? Podívejte se na to číslo a rozhodněte se sami. Je Google+ jen k smíchu nebo bychom ho měli brát opravdu vážně? Podívejte se na to číslo a rozhodněte se sami.

Stránku českého fotografa Martina Raka sleduje na Google+ více než milion uživatelů. To je teda opravdu hodně vysoké číslo. Představte si, že by stejný počet uživatelů sledoval vás nebo vaši značku. Asi by byla škoda takový komunikační kanál nevyužít, že?

Takže třeba hned 2. ledna zkuste dát svému Google+ profilu trochu štábní kultury. Opět to není nic složitého. Nahrajete svou fotku, můžete přidat i nějaký obrázek, který vás vystihuje. Od věci také nebude, když o sobě něco napíšete a přidáte pár odkazů. Něco takového:

Se svým G+ profilem si trošku pohrajte. Jako já. Se svým G+ profilem si trošku pohrajte. Jako já.

Když tyto údaje vyplníte správně a prolinkujete svůj osobní profil s články, jejichž jste autory (s tím vám rád pomůže kterýkoli on-line marketingový specialista), základní informace o vaší osobě se pak budou zobrazovat ve výsledcích vyhledávání včetně vaší fotografie. Pokud potřebujete posilovat na internetu svou odbornou autoritu, je osobní profil na Google+ ideálním nástrojem.

Vyplňte alternativní text Svou odbornou autoritu posílíte na internetu právě díky profilu na Google+

7. 1. 2014: Založte si firemní stránku na Google+

Podobně jako Facebook, také Google+ dává možnost prezentace nejen fyzickým osobám, ale také organizacím a firmám. Nástroj komunikace pro společnosti se nazývá firemní stránka Google+ a její založení je víceméně stejně jednoduché jako založení osobního profilu. Pravda, měli byste si asi více pohrát s texty i grafikou, princip je však stejný. Do 7. ledna to s přehledem stihnete.

A co vám existence firemní stránky Google+ přinese? Minimálně 4 výhody:

  1. Tak samozřejmě získáte další kanál ke komunikaci se svými zákazníky. To je jasné.
  2. Nicméně máme-li být upřímní, bude nějaký čas trvat, než si vaši stránku přidá do kruhů nějaká ta stovka uživatelů – zvlášť cílíte-li pouze na domácí trh. Trpělivá práce, plnění stránky obsahem, neustálé vylepšování však přinesou ovoce nejen tím, že poroste počet vašich příznivců, ale také se budou vylepšovat pozice vašich webových stránek ve vyhledávači Google. Čím víc a čím lepší aktivity na Google+, tím lepší výsledky ve vyhledávání.
  3. Ale to stále není vše. Založíte-li si Google+ firemní stránku, začne Google ve výsledcích vyhledávání týkajícího se brandu zobrazovat obrovský banner s informacemi o vaší společnosti a s tlačítkem, které uživatelům umožní, aby vaši stránku začali rovnou sledovat. Tomu se říká brandbuildingová kampaň!
  4. Poslední výhoda se týká inzerce. Pokud vaše firemní stránka na Google+ bude mít více než 100 příznivců, začne se u vašich inzerátů zobrazovat odkaz na Google+ profil, což prokazatelně přispívá ke zlepšení CTR inzerátů.

Vyplňte alternativní text Ten obrovský reklamní banner, který jste získali díky firemní stránce Google+ také není k zahození.

31. 1. 2014: Investujte do strategie pro sociální sítě

Ještě nedávno se on-line marketing dělil na dvě relativně ostře vymezené oblasti. Na marketing ve vyhledávačích (SEM)marketing na sociálních sítích (SMM). Obě linie si jely po svém, zdálo se, že se navzájem nepotřebují, ba jsou v mnoha ohledech protikladné. SEO bylo vnímáno jako něco technického, čemu rozumí jen pár mimoňských IT guruů, co má však ohromnou hodnotu pro byznys. Sociální marketing byl zase v mnoha očích jen jakousi více či méně zábavnou kratochvílí, kterou si mohou dovolit jen velké firmy jako jakýsi komunikační nadstandard (že by se velké firmy mohly sotva stát velkými firmami, kdyby si dopřávaly jakési komunikační nadstandardy, asi nikoho nenapadlo). Ať už tomu bylo jakkoli, podívejte, jak je tomu dnes:

Vyplňte alternativní text 10 nejvýznamnějších faktorů, které dnes ovlivňují výsledky vyhledávání na Googlu. Číslo udává míru korelace.

Tato tabulka ukazuje deset nejvýznamnějších faktorů, které dnes ovlivňují výsledky vyhledávání na Googlu. Jak vidíte, nejde o žádné IT čáry. Ze 70 % spadají tyto faktory do oblasti sociálních sítí. Když obsah z vašeho webu lidé sdílejí na Google+, na Facebooku, když ho „lajkují“ a komentují, pak je váš web hodnocen jako relevantní a umisťuje se ve výsledcích vyhledávání výš.

Vyplývá z toho, že byste se sociálními sítěmi měli ve svém marketingovém rozpočtu vážně počítat. Nechceme tím říct, že si máte hned založit účty na Facebooku, Google+, Twitteru, Pinterestu, Instagramu, You Tube, Foursquare a dalších sítích. Bylo by ale dobré, kdybyste si co nejdříve, ještě někdy na začátku nového roku připravili fundovanou social media strategii, která by vám řekla, jaká sociální média byste měli využívat, k jakým účelům a s jakými cíli.

1. 2. 2014 – 31. 10. 2014: Vytvářejte nejlepší obsah ze všech

Máte všechny kanály založené a obrandované, strategie vypracované a schválené? Super! Teď už zbývá jen maličkost. Musíte svůj web a své sociální kanály naplnit obsahem, který nikdo jiný nemá. Obsahem, který bude lepší než jakýkoli obsah komunikovaný vaší konkurencí. Obsahem, který vám budou konkurenti k smrti závidět. Obsahem, který bude užitečnější, hezčí, zábavnější.

Můžete různě po internetu rozstrkat stovky článků a videí a „nezávislých“ recenzí odkazujících na váš web. Pokud ale tento obsah nikoho nezaujme, pokud nebude dostatečně silný, aby stimuloval uživatele k jeho dalšímu sdílení, budou tyto odkazy do značné míry bezcenné a v některých případech dokonce škodlivé.

Vyplňte alternativní text Dobrý obsah poznáte podle toho, že ho lidé sdílejí.
Toto nízkonákladové video má téměř 200 sdílení, což není špatné.

Váš obsah zkrátka musí být nejlepší. A to není žádná marketingová nadsázka, nýbrž fakt, na kterém se shodují on-line specialisté napříč celou zeměkoulí. Pokud nedokážete vytvořit skvělý a užitečný obsah, respektive obsah, o jehož skvělosti a užitečnosti bude přesvědčen také někdo jiný než vy, nebude pro vaši společnost Google tím pravým komunikačním kanálem.

SEO budoucnosti na Googlu nese jméno „obsahový marketing“. Žádné nesmyslné zpětné odkazy z obskurních webů, žádné ošklivé technické „SEO texty“. Jen obsah, který uživatelé budou sami sdílet, komentovat a hodnotit, bude mít v očích Googlu nějakou hodnotu. V tomto poznatku jsou ukryty dvě zprávy. Jedna dobrá a jedna špatná. Řeknu vám (jak jinak) nejprve tu špatnou.

Obsahový marketing je opravdu hodně tvrdá makačka. Udělat dobrý obsah dá strašně moc práce. A výsledky se nedostaví za týden ani měsíc. Budete čekat třeba rok, než se vám to začne vracet. Jenže když už jste se jednou pustili do podnikání, co jiného než tvrdou dřinu jste čekali? Jak říká další marketingová hvězda, Keith Morris: „Pořádný byznys vám dá pořádně zabrat.“ Není to procházka růžovým sadem. Je to vlastně jakýsi přenos, jakási transkripce vašeho podnikatelského úsilí z reálného světa do světa digitálního. Tam i tady samá dřina.

A ta dobrá zpráva? Když bude váš obsah nejlepší, zvítězíte. Neporazí vás žádný šarlatán se sbírkou prošlých zpětných odkazů ani pochybné stránky vytapetované klíčovými slovy. Už se nemusíte bát. Svět Googlu bude spravedlivý a zvítězí v něm ten nejlepší.

27.11 2014: Skliďte sladké ovoce úspěchu a oslavte Díkůvzdání

Hodláte se řídit v příštím roce tímhle návodem? Gratuluju! Protože jsem optimista a protože věřím, že vaše firma je opravdu dobrá, troufnu si tvrdit, že někdy v půlce listopadu 2014 se začnou dostavovat první výsledky. Poroste vaše obliba na sociálních sítích, lidé začnou s chutí konzumovat váš obsah, váš web bude mít stále lepší výsledky ve vyhledávání. A vy začnete sklízet, co jste na konci zimy zaseli. Užijte si to. A budete-li mít chuť, oslavte to spolu s Američany, kteří tu věcičku jménem Google vymysleli, třeba pečeným krocanem. Jako poděkování za to, že dobro a zdravý rozum zase jednou zvítězily.

Pavel Šenkapoun

Pavel Šenkapoun

Creative Director

Pavel pracoval ve společnosti eBRÁNA od roku 2012 do roku 2014 jako senior copywriter. Od roku 2013 budoval kreativní oddělení eBRÁNA, které vytváří složitější a integrované marketingové kampaně. Nyní si Pavel splnil svůj sen a stal se freelancerem v oblasti copywritingu.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑