Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Co teď frčí v internetovém marketingu, postřehy z New Media Inspiration pro normálního smrtelníka

Karel Michálek | 06. 02. 2013

Co teď frčí v internetovém marketingu, postřehy z NMI konference

New Media Inspiration je česká konference, která si dala za cíl kouknout se na internetovou komunikaci pořádně z blízka, tedy žádné povrchní přednášky nebo otřepaná témata, která jsou propírána na každém druhém blogu nebo na ostatních webařských konferencích. Nechci podceňovat normální smrtelníky, ale kdyby se zúčastnili této konference, byli by jistě z jedné třetiny přednášek zmatení. Myslím si, že sémantické korpusy, pravděpodobnostní modely nebo textmining pomocí rozhodovacích lesů a neuronových síti nemusí běžnému markeťákovi sednout. Proto se v tomto článku nechci věnovat popisu jednotlivých přednášek, ale spíše bych se pokusil zprostředkovat užitečné rady pro běžné správce webových stránek. Celkově jsem si konferenci rozdělil do tří oblastí: jak oslovit návštěvníky - jak od návštěvníků získat data - jakým způsobem data vyhodnotit.

Získat návštěvníky

Z přednášek jsem nabyl dojmu, že on-line marketér roku 2013 je jako James Bond. Abych to vysvětlil: musí to být srdcař, pro firmu, kterou zastupuje, musí být schopen udělat cokoliv a musí to hlavně myslet upřímně, měl by být skvělý vypravěč příběhů, ne moc ukecaný, ale jeho vyprávění by měl každý, myšleno zákazník, podlehnout. Samozřejmě má k dispozici hromadu technologických vychytávek, které dokážou nemožné, ale pouze pokud, stejně jako Bond, ví, kdy a jak je použít.

Například Jakub Lohniský ředitel obchodu s oblečením pro muže, mimochodem stejně elegantně oblečený jako Bond, vyprávěl úžasný příběh o tom, jak spontánně založil blog www.muzivcesku.cz o pánské módě, který si záhy po vydání několika článků našel obrovské množství čtenářů. Samozřejmě tím vybudoval ohromnou reputaci a skvělé PR svojí firmě. Další dvě skvělé přednášky byly o vyprávění příběhů na Facebooku. Vypovídaly o tom, že když chcete upoutat pozornost facebookovského publika, není v dnešní době reálné získat fanoušky jen na to, že máte svoji „page“, ale je nutné zasadit komunikaci na Facebooku do širšího konceptu. Například svoji „page“ propojit s dobročinnou akcí 5 Kč za like. Nebo svoji propagaci na Facebooku vystavět na základě osobních postojů cílové skupiny, viz facebookové stránky Mám rád červenou, Mám rád žlutou, kterými netradičně komunikovala firma prodávající barvy. ).

A teď k těm bondovsky technickým hračičkám. Asi v současnosti nejhustějšími vychytávkami pro marketéry v oboru PPC reklamy jsou:

  • Real-time-bidding - cílení bannerové reklamy na konkrétního uživatele. Tento způsob reklamy výrazně zvyšuje podíl prokliknutí na zobrazené inzeráty a tím výrazně snižuje náklady na plošné bannerové kampaně.
  • Remarketing (retargeting) - je typ PPC reklamy, která je specifická tím, že se zobrazuje jen určitým uživatelům, kteří provedli určitou akci, např. si ve vašem eshopu koupili tiskárnu, a tak se jim po x měsících zobrazí formou PPC reklamy nabídka levných tonerů.

Doporučení z konference pro normální smrtelníky zní:

Hojně publikujte na blozích a na facebookovských stránkách. Tedy pokud jste nadšeni do toho, v čem podnikáte. Pak si svou upřímností získáte věrné uživatele. Pokud se toho bojíte, najměte si profíky, kteří vám s tím pomohou, ale zjistěte si, zda umí dobře vyprávět příběhy. Nebojte se obrátit ohledně reklamy na internetu na speciality. S dnešními vychytávkami jste schopní udělat úspěšnou kampaň PPC kampaň „za pár korun“, jen ji musí navrhnout a nastavit někdo kdo tomu opravdu rozumí.

Konference New Media Inspiration

Získat data o návštěvnících

Nedílnou součástí každé tajné služby je získávání informací o osobách. Pro marketéra roku 2013 je to nezbytnost. Probírané špiónství bych rozdělil na dva typy získávání informací: co jsem schopný zjistit o návštěvnicích na mém webu a co jsem schopný o své cílové skupině zjistit na internetu.

Nové přístupy, jak získat data uživatelů

Na vlastním webu mám různé možnosti, jak monitorovat návštěvníky: Google Analytics, Crazy Egg apod. Dalším způsobem, jak „vyrazit“ nějaké údaje z návštěvníků, můžou být gamifikační principy. Při tzv. gamifikaci jde o aplikovaní herních principů do činností, které běžně nejsou pro člověka zábavné. Na webu se hodí např. pro oživení vyplňování registračních formulářů nebo abyste přiměli uživatele odevzdat vám přístup k facebookovskému profilu či aby něco dobrovolně udělal. Obecně na „hráče“ platí tyto motivátory:

  1. zvýšení společenského statusu,
  2. získání výhod.

Úžasným příkladem vnitrofiremního gamifikačního prvku v jedné firmě je to, že se po vyplnění denních výkazů práce všech čelenů týmu automaticky odemkne lednice s pivem :)

V internetovémmarketingu má gamifikace následující využití:

  • zvýšení prodeje (hra je natolik atraktivní, že „hráči“ jsou ochotni v rámci hry více utrácet),
  • zvýšení loajality (např. odměny za opakované nákupy),
  • vyšší míra zapojení (např. motivace uživatelů k hodnocení produktů na webu; toho využívá i Heureka.cz při recenzích produktů: nováček, začátečník, ověřený zákazník, …),
  • uživatelské výzkumy (stimulování „hráče“ k tomu, aby dobrovolně odevzdal osobní data).

Doporučení z konference pro normální smrtelníky zní:
Snažte se do svých marketingových aktivit dostat herní prvky, získáte tím minimálně další informace o svých uživatelích.

Jak získat data z internetu a jak je vyhodnotit

Velká část konference se zabývala monitoringem sociálních sítí a různých diskuzí za účelem získání dat o cílové skupině zákazníků. Velkým hitem současnosti je samozřejmě monitoring sociálních skupin. V této oblasti mě nadchnul jeden příklad způsobu využití monitoringu prostřednictvím členství jednotlivých uživatelů Facebooku na různých fanouškovských stránkách. Lze podle toho totiž odhadovat např. to, které značky nebo média mají k sobě blízko: (Evropa 2, Óčko, Prima Love,…), (Rádio 1, Hnutí DUHA, Greenpeace,….), (Blesk, iDNES a FB stránka: „Stydím se za vládu ČR“, …). A s tím jako marketér už umím pracovat.

Dalším způsobem získávání informací je monitoring diskuzí. Zde byla prezentována, pro mne zajímává, případová studie o tom, jak si pojišťovna nechávala monitorovat diskuze na internetu, aby zjistila emoční zabarvení diskutujících k jednotlivým pojišťovnám. Samozřejmě nešlo jenom o monitoring Facebooku nebo Twitteru, ale prozkoumání různých Mimibazarů a dalších komunitních webů. Takové výsledky se dají úžasně využít pro vyhledávání obchodních příležitostí, ale také pro zjištění, co mé zákazníky skutečně trápí.

Doporučení z konference pro normální smrtelníky zní:
Vyhledávejte si různé odborné články a studie, třeba se dozvíte něco o své cílové skupině. Nastavte si monitoring internetu na vaši značku min. pomocí Google Allert. Přinejmenším se díky tomu dovíte, kdo a co o vás píše. Najděte si čas a prolezte si různé fanouškovské stránky, které souvisí s vaším byznysem, a sledujte, co se tam píše a kdo tam píše.

Závěrem

Přiznávám, že akademický duch (místy i puch) konference nemusel být pro každého, ale já osobně jsem si z konference odvezl hodně „aha efektů“ a poznatků o tom, jak funguje nebo bude fungovat internetový marketing v roce 2013. Rozhodně se v něm bude pohybovat čím dál víc agentů jako z MI6, jejich výstrojních důstojníků Q nebo osvícených nadřízených typu M.


Karel Michálek

Karel Michálek

Marketingový ředitel

Jako marketingový ředitel má ve společnosti eBRÁNA zodpovědnost od vizitek až po marketingové a produktové strategie. Pod jeho křídla spadají také oddělení Technické podpory zákazníkům a Vzdělávání.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑