Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Co je lepší - jedna dobrá fotka nebo kilometr dlouhý text?

David Kučera | 16. 10. 2012

Co je lepší - jedna dobrá fotka nebo kilometr dlouhý text?

„Říká se, že obrázek může vydat za tisíc slov. (...) Někdy je tím nejlepším nápadem ze všech ukázat výrobek s nejvyšší jednoduchostí. Chce to odvahu, protože budete obviněni, že nejste kreativní.“ - David Ogilvy, reklamní guru

Že napsal pan Ogilvy o produktové fototografii v roce 1983 pravdu, nepochybuji. Dennodenně také vidím, že díky dostupnosti fototechniky je internet doslova zaplaven spoustou fotek a obrázků, které by měly vydat za miliardy slov, ale...

...množství nemá nic společného s kvalitou a vypovídací hodnotou předkládaného obrazového materiálu. A mě, uživatele i aktivního tvůrce internetového prostředí, zajímá právě to, jak jsou fotografie dobré. A slovem “dobré” nemyslím pouze jejich technickou kvalitu, ale především obsah.

Vybírejte jen omezený počet nejlepších obrázků, 80 fotek uživatel vidět nechce.

Vybírejte jen omezený počet nejlepších obrázků, 80 fotek uživatel vidět nechce.

Na webu platí, více než kde jinde, že obsah je král a vše mu musí být podřízeno. Pokud je ale král neupravený, ve špinavých šatech a není jej dobře vidět, je to špatný král. Nebudeme mu důvěřovat a nepřesvědčí nás o svých schopnostech.

Dejte si práci s úpravou fotky, může jí velice prospět!

Dejte si práci s úpravou fotky, může jí velice prospět!

V čem je zakopaný pes

Zákazníky na webu zajímají vaše produkty. Ale pokud jim je nenaservírujete na zlatém podnosu, tzn. úhledně graficky zpracované, opatřené relevantními informacemi a především přesvědčivým obrázkem, nekompromisně odchází.

Celý význam kvalitního obsahu webu postaveného na skvělých fotografiích směřuje k jedinému cíli, a to ke všemi vzývané konverzi, tedy k počtu zákazníků, kteří s vámi uzavřou obchod. Uzavřou ho právě s vámi, protože dokonale poznají váš produkt nebo budou vědět, jak to u vás doopravdy vypadá. A poznají i to, že nepotřebujete blafovat navoněnými obrázky z fotobanky. Ocení, že jim poskytujete o sobě a svém produktu maximum kvalitních a hlavně pravdivých informací.

Pokud vám figuranti přijdou přirození a spokojení, je to proto, že takoví jsou. Nehrají univerzální radost...

Pokud vám figuranti přijdou přirození a spokojení, je to proto, že takoví jsou. Nehrají univerzální radost...

Tomu rozumíme, ale jaká je praxe?

Při navrhování webových řešení a propagační grafiky pro naše klienty se bohužel neustále setkávám s jedním a tím samým problémem. Pokaždé se musím divit, jak je možné, že firma, která je přesvědčená o svém perfektním produktu, neinvestuje do kvalitních fotografií?

Proč web zubní ordinace popisuje, jak se u nich budete cítit přijemně, namísto toho, aby vám poskytl jasný důkaz ve formě fotky interiéru? Nebo proč firma pyšnící se realizacemi skvělých interiérů precizně nedokumentuje svoji práci?

Přesnou odpověď neznám, důvodů může být celá řada, ale za to ze své praxe vím, že taková firma skončí nejspíš s webem plným “ilustračních” obrázků z fotobank, v lepším případě obstará fotky dodavatel materiálu. Možná budou vypadat cool a dostatečně designově, ale autentické a smysluplné budou velmi těžko.

A těmto úsměvům věříte?

A těmto úsměvům věříte?

Je dokázáno, že správný výběr fotek a jejich použití má přímý vliv na zvýšení obratu online prodejů. To potvrzuje ve svém článku pro Smashing magazine např. James Chudley. To, že může reálná fotka znamenat až o 34 % vyšší konverzi, potvrzuje ve svém článku také Austin McCraw na blogu Marketing experiments. Vedle toho výsledky záznamů z oční kamery dokazují, že někteří lidé "umělé obrázky" jednoduše ignorují.

Ale nejde samozřejmě jenom o problematické používání fotek z fotobank. Nemusíte je zatratit úplně, někdy je prostě výhodné takovou fotku použít. Co je však důležité, zamyslet se vždy nad obsahem, pojetím a hlavně sdělením, které pomocí obrázku návštěvníkovi webu předáváte.

Za málo peněz hodně muziky

Ani investice do kvalitních fotografií nemusí být tak velká. Stačí si dobře rozmyslet, které produkty nebo prostředí jsou klíčové, a ty vhodně umístit na web nebo další propagační materiály. I zde platí pravidlo, že méně je někdy více, a proto není nutné pořizovat tísíce fotografií a řadit je do desítek fotogalerií.

Odstraňte fotky, které nepřináší vašemu webu vůbec nic.

Odstraňte fotky, které nepřináší vašemu webu vůbec nic.

Několik doporučení na závěr

A jak jste na tom vy? Věnujete svým produktům dostatečnou péči? Umožňujete zákazníkům, aby se zamilovali do vašich produktů na první pohled? Uvažujte jinak než vaše konkurence a vytěžte z toho pro sebe výhodu.

1. Kvalitní fotky nejsou zadarmo. Pokud se podíváte do špičkových fotobank, tak kvalitní fotografie s licencí na web může stát i pár set dolarů. Za tu cenu si můžete na celý den najmout profesionálního českého fotografa, který vám nafotí autentické fotky.


2. Profesionální fotky s modely mohou působit na první pohled velice atraktivně, ale také mohou snižovat důvěryhodnodnost celé firmy a dokonce u některých návštěvníků mohou negativně změnit obchodní rozhodnutí.

3. Mějte ve firmě někoho, kdo má focení jako koníček. Kupte mu foťák a dejte mu možnost, aby fotil všechno, co se děje. A takto se vám vygeneruje velké množství atraktivního obsahu nejen pro web nebo Facebook.
 

David Kučera

David Kučera

Grafik a fotograf

David nastoupil do společnosti eBRÁNA na pozici grafika v roce 2010. Byl u zrodu nového Mutimediálního studia eBRÁNA, kde se věnoval především focení a videomarketingu. Od srpna 2014 působil necelý rok na pozici produktového manažera multimédií.

Další články autora:


David Kučera

David Kučera

Grafik a fotograf

David nastoupil do společnosti eBRÁNA na pozici grafika v roce 2010. V roce 2012 byl u zrodu nového mutimediálního studia eBRÁNA, kde se věnoval se především focení a videomarketingu. Od srpna 2014 působil necelý rok na pozici produktového manažera multimédií.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑