Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Chcete znát faktory, které významně ovlivňují pozice ve vyhledávání?

Michal Puš | 25. 09. 2013

Chcete znát faktory, které významně ovlivňují pozice ve vyhledávání? (1. část)

Chcete mít konečně jasno v tom, jestli máte svoje webové stránky správně připravené nejen pro návštěvníky, ale i pro vyhledávače? Pak byste měli znát hned několik faktorů, které rozhodují o tom, jestli se vaše stránka ve vyhledávání vůbec zobrazí a je dohledatelná.

Těch faktorů je víc. Mohli bychom si je zde stručně vyjmenovat a vy byste o nich věděli, ale těžko říct, jestli by vám to skutečně pomohlo. Na druhou stranu na podrobný rozbor toho, jak fungují, by nám rozsah jednoho článku nestačil. Proto bude lépe publikovat víc článků na toto téma, a v tom dnešním si představíme 3 TOP faktory, kterým je určitě dobré věnovat pozornost:

  • titulek stránky,
  • soubor robots.txt
  • a soubor sitemap.xml.

Titulek stránky je jako jmenovka na domovním zvonku – stačí ho vyplnit a lidé k vám trefí

Začněme tedy titulkem stránky. Titulek je důležitý prvek pro vyhledávače, ale i pro návštěvníky (ačkoliv na stránce ho ve viditelném textu nikde neuvidíme). Nejedná se totiž o nadpis, který je na stránce vidět, na rozdíl od tištěných médií, kde je titulek zároveň nadpisem. I když je samozřejmě pravda, že i na webu může obsahovat stejný text. Zdá se vám to nějaké zamotané? Ale ne, je to vcelku jednoduché, pojďme se na něj společně podívat.

Kde se titulek zobrazuje a kdo ho využívá?

Na stránce ho sice neuvidíme, to už jsme si řekli, ale v prohlížeči se s ním setkáváme pořád.

1. V tzv. titulkovém pruhu prohlížeče:

Ukázka titulkového pruhu prohlížeče Ukázka titulkového pruhu prohlížeče

2. Na stránce s výsledky vyhledávání, kde se nám zobrazí jako odkaz:

Ukázka titulku ve výsledcích vyhledávání Ukázka titulku ve výsledcích vyhledávání

Samotný titulek tedy využívají vyhledávače, které se snaží „načíst“, o čem stránka je, aby rozhodly o relevantnosti zobrazení odkazu pro vyhledávajícího. A titulek pak samozřejmě používají i čtenáři, když se rozhodují, jestli na odkaz ve vyhledávači kliknou.

Zajímavý a poutavý titulek je dobrý titulek

Každá stránka by měla mít svůj vlastní unikátní a zajímavý titulek. Proč? Protože každá stránka je originální a obsahuje vždy něco jiného. Pomocí titulku návštěvníkům a vyhledávačům sdělujeme, o čem daná stránka vlastně je. Tak například z titulku úvodní stránky s textem "Homepage" nebo "Úvod" moc nepoznáme, o čem stránka vlastně pojednává. Z takového titulku jen zjistíme, že jde o úvodní stránku webu. Navíc nehrozí, že by nás takový titulek ve vyhledávání jakkoliv zaujal, že bychom na něj klikli.

Je tedy potřeba, abychom podle titulku zjistili, co na nabízené stránce skutečně nalezneme, ale zároveň aby byl pro nás titulek dostatečně zajímavý či lákavý, abychom na něj klikli. Přemýšlejte tedy, co vaši zákazníci vyhledávájí a nabídněte jim to. Chtějí pergolu? V tom případě je titulek "Pergoly" odpovídající, ale co takhle "Pergoly s dlouhou životností"? Co myslíte, který titulek víc upoutá?

Klíčové slovo v titulku

Vyhledání webových stránek podporují samozřejmě také klíčová slova, na která máme stránky optimalizované. Platí to ale i o titulku. Ten by měl také obsahovat dané klíčové slovo, a to nejlépe umístěné hned na začátku řetězce. Je to z důvodu viditelnosti v prohlížeči a na stránce s výsledky vyhledávání. Vyhledávače totiž klíčové slovo zobrazují tučně. A pokud by klíčové slovo bylo až na konci titulku, hrozilo by, že se nám nezobrazí začátek titulku a zbývající text s vytučněným klíčovým slovem pak nebude dávat smysl.

Na konec titulku je vhodné vkládat název firmy nebo domény. Proč? Protože například pergoly nabízí mnoho firem, takže tím usnadníme uživateli orientaci, na jaké firemní stránce se zrovna nachází.

Ideální délka titulku

A jak je to s délkou titulku, abychom měli šanci, že vyhledávač zobrazí to, co chceme? Doporučená délka je někde v rozmezí 60 – 70 znaků. Právě tolik znaků totiž vyhledávač zobrazí, aniž by musel následující text nahradit tečkami.

Ukázka dlouhého titulku Ukázka dlouhého titulku

Správně vyplněný soubor Robots.txt pozve vyhledávače na váš web

Web máme spuštěn, ale co když ani po několika týdnech nové stránky nejsou ve vyhledávačích nikde vidět? Ví vůbec vyhledávač o našem webu? Můžeme si to vcelku jednoduše zkontrolovat, a to tak, že si ověříme existenci souboru robots.txt a jeho obsah. Uděláme to tak, že si zadáme adresu webu do prohlížeče ve tvaru: www.nazev-domeny.cz/robots.txt.

Pokud soubor existuje, je třeba se ujistit, že tam jsou tyto položky:

  • User-agent: *
  • Disallow:
  • Sitemap: http://www.nazev-domeny.cz/sitemap.xml

Tímto zápisem vyhledávačům sdělujeme:

  • Stránky mohou navštívit všichni roboti vyhledávačů (Seznam, Google, …).
  • Zakázána není indexace žádné stránky.
  • Odkaz, kde jsou vypsané všechny stránky na webu.

Pokud soubor neexistuje, všechny stránky na webu jsou pak všem vyhledávačům dostupné.

Soubor Sitemap.xml pomůže vyhledávačům, aby se na vašem webu neztratily

Soubor sitemap.xml obsahuje seznam odkazů na všechny stránky, které na webu existují. Slouží tedy pro rychlejší uložení obsahu a ulehčení orientace robota vyhledávače na webu.

Standardně se soubor ukládá v hlavním (kořenovém) adresáři webu. Přítomnost a obsah souboru si opět můžeme jednoduše zjistit pomocí zadání adresy do prohlížeče ve tvaru: www.nazev-domeny.cz/sitemap.xml.

Ukázka textu v kódu Ukázka obsahu souboru Sitemap.xml

Tento obsah vyhledávačům sděluje:

  • <loc> - URL adresu stránky, která se na webu nachází.
  • <lastmode> - Datum poslední editace (uložení) stránky.
  • <changefreq> - Předpokládanou frekvenci aktualizace stránky.
  • <priority> - Prioritu dané URL adresy ve vztahu k ostatním URL (0,1 značí nejnižší prioritu stránky v rámci webu, 1 značí nejvyšší prioritu).

Tip: Pro vygenerování souboru sitemap.xml webu můžeme použít některý z online nástrojů, například xml-sitemaps.

Michal Puš

Michal Puš

PPC specialista

Michal začínal v eBRÁNĚ jako Specialista online marketingu. Nejradši se však zaměřoval na PPC kampaně, a proto se v říjnu 2015 rozhodl stát výhradním PPC specialistou. Na této pozici dál prohlubuje své znalosti - absolvoval například intenzivní trénink od Google Certified Trainer, Petry Větrovské a je držitelem certifikátů AdWords, Analytics a Nákupy Google.

Další články autora:


Michal Puš

Michal Puš

Specialista online marketingu

Michal věnuje péči webovým projektům především z hlediska zvyšování a udržování návštěvnosti a uživatelské přístupnosti. Mimoto se podílí na analytické činnosti oddělení Online marketingu a spravuje PPC kampaně.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑