Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Chcete podnikat na internetu ještě po roce 2020? Připravte se už teď!

Karel Michálek | 19. 12. 2013

Chcete podnikat na internetu ještě po roce 2020? Připravte se už teď!

Minulý týden jsme s kolegou Lukášem byli na technologické konferenci Le Web Paris 2013 a nestačili jsme se divit. A nejen my.

Fotografie z konference Le Web

Všichni, kdo něco na internetu znamenají, tam byli a vyprávěli o budoucnosti internetového podnikání. Největšími hvězdami byli např. Hugo Barra, exšéf Androidu, který nyní buduje mobilní impérium v Číně, David Marcus, ředitel PayPalu, který by viděl rád platební terminály PayPal v každé kapse, každé zásuvce, Travis Kalancik ředitel firmy Uber která po celém světě redefinuje pojetí taxi služby, svými černými luxusními taxíky, Guy Kawasaki, legendární poradce, který pomáhal rozjet business Applu, Googlu a nyní i Motorole, Nick D’Aloisio, sebevědomý 18letý kluk, který prodal svůj projekt Yahoo za 600 000 000 korun a nyní tam dělá produktového manažera, dále pak pár viceprezidentů z Googlu, Twittru nebo CNN.

Tady je pár témat, nad kterými se živě na Le Webu diskutovalo a která by vás měla zajímat, jestli chcete, aby se váš podnik dožil roku 2020…

Nedá se změnit způsob distribuce vašeho zboží?

Distribuce zboží, je silné téma, které nedá spát žádnému nadnárodnímu eshopu. Dokonce v televizních zprávách proběhla reportáž o dronech doručujících zboží z Amazonu.

Další velkou výzvou pro změnu distribučních procesů jsou 3D tiskárny. Některé velké firmy se naprosto reálně zajímají o možnosti této distribuce. Představa toho, že si na internetu stáhnete jen 3D výkres (třeba na této adrese) a doma si podle něj vytisknete šperk, boty nebo zubní kartáček, je pro spoustu firem lákává. Zejména proto, že by odpadly výrobní, skladovací a distribuční náklady.

Je jasné, že asi žádný český obchodník nevypoví smlouvu České poště nebo PPL a nenakoupí drony. Ale myslím si, že by se měl jednoznačně zaměřit na rychlost dodávek zboží, dostupnost a ceny dopravy. To je to, co pomůže eshopům přežít rok 2020!

Nedá se zákazníkům usnadnit placení?

Zapomeňte na papírové peníze, dobírky, převody na účet, platební karty. Budoucnost je, nejen podle PayPalu, v globálních peněženkách, kde zákazník ani nebude vědět, že platí. A rozhodně to není hudba vzdálené budoucnosti.

Naprosto mě nadchla výše zmíněná taxi služba Uber. Člověk by si řekl, že taxislužba je stabilní odvětví, na kterém se nedá nic inovovat, ale podívejte, jak to funguje u Uberu: Stáhnete si mobilní aplikaci Uber do mobilu. Abyste si tuto aplikaci aktivovali, musí si aplikace vyfotit vaši platební kartu. A co se stane pak? Pak už nikdy „nemusíte platit“! Když potřebujete taxi, otevřete si aplikaci, která zjistí vaši polohu, vyberete si, jakým vozem chcete jet (Toyota Prius, Limuzína, SUV, ...), aplikace následně vyhledá nejbližší taxík, který k vám obratem pošle. Vy se zatím můžete podívat, jak bude vypadat váš řidič a přečíst si na něj recenze. Pak stačí jen nasednout a vysednout. Neplatíte.

Přemýšleli jste nad marketingem?

Trochu provokativní otázka do roku 2020, že? Ale pravda je taková, že většina firem přemýšlí nad reklamou, nikoli nad marketingem! Mně osobně zní v uších věta Phila Libina, ředitele Evernote, který pronesl: „Pokud chcete, aby firma fungovala 100 let, není důležité budovat produkt, ale značku!“

Často slyším od našich zákazníků, že by rádi dělali nějaký ten marketing, ale že jsou hrozně nudná firma s produkty, které zajímá jen úzký okruh zákazníků. Na toto téma se na Le Webu také naráželo. Například světoznámý Oracle, který má také nudné produkty pro pár lidí, tento problém řeší tak, že komunikuje místo své značky nějakou sportovní akci, kterou sponzoruje, například závod jachet.

Nebo takový Heineken. Ten se pro změnu nemůže vyřádit v budování své značky, protože je výrobcem alkoholu a platí pro něj mnoho legislativních omezení. Proto si našel téma fotbal a komunikuje na sociálních sítích hlavně fotbal. Podobně je na tom americký Budweiser, který v USA komunikuje koncerty, které sponzoruje, píše o muzice a kapelách. Ano, i takto se buduje lovebrand – najdete si něco, co vaši potenciální zákazníci milují a na této vlně se svezete i vy.

S tím souvisí to, že mnoho firem na západ od nás redefinuje své postavení ve společnosti a svůj vztah k zákazníkům. Snaží se o to, aby se zákazníci stali součástí firmy. Aby jim nosili nápady na výrobky (zákazník jako vývojové oddělení), dávali zpětnou vazbu na servis (zákazník jako kontrolor kvality), dokonce aby zákazníci financovali rozvoj firmy (zákazník jako banka). Říká se tomu crowdsourcing. Podobně smýšlející firmy jsou sdruženy např. na http://crowdcompanies.com. Nesporná výhoda tohoto postavení firmy je v tom, že opět budujete lovebrand. Pokud tedy děláte to, co vaši zákazníci chtějí a co je baví, máte šanci získat skvělý bonus – budou o vás hodně a nadšeně mluvit, a to je pro vás REKLAMA ZADARMO.

A jaká další témata potřebujete vyřešit do roku 2020 Vy? Svoje nápady nám pište do diskuze k článku na facebook.com/eBRANA.cz.



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑