Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Časté mýty a omyly ve správě webových prezentací

Kamil Faist | 15. 08. 2011

Časté mýty a omyly ve správě webových prezentací

Nejen pro naše zákazníky, ale i pro zájemce z řad laické a odborné veřejnosti, pořádáme pravidelná školení z oblasti internetového marketingu a správy webových řešení. Často se pak při vzdělávacích akcích setkáváme s postoji a názory, které nejsou zcela správné a souvisí s přežitky, neznalostí nebo neochotou přijmout aktuální informace z oboru. Podívejme se na nejčastější mýty a omyly, se kterými se u našich klientů setkáváme.

5 nejčastějších mýtů a omylů:

1. Na novinky nemáme čas ani témata 

Novinky na webuMáte na svém webu novinky? Přispíváte do nich pravidelnými příspěvky? Ať už jste si zadali u dodavatele webového řešení, že novinky na webu chcete, nebo vám je při návrhu webu doporučil obchodní manažer, po spuštění webu je nezbytné, aby se na něm pravidelně objevovaly nové aktuality. Pokud totiž na váš web přijde návštěvník a všimne si, že poslední přidaná novinka je z roku 2009, napadne ho:

  • Existuje vůbec ještě tahle firma?
  • Jak aktuální informace najdu na tomhle webu?
  • Má smysl se zde po něčem porozhlížet?

Neaktualizovaný web má podobný efekt i na roboty vyhledávačů. Ty nebudou pravidelně indexovat vaše stránky, když se na nich nic nemění. Váš web se pak nebude zobrazovat ve výsledcích vyhledávání na předních místech, protože je informačně zastaralý.

Pravidelnou aktualizací obsahu webových stránek si pomůžete u lidí i u robotů vyhledávačů. Myslíte si, že v novinkách nemáte co publikovat? Do nich se přeci nemusí dávat jen zprávy o nových výrobcích nebo službách, ale i další informace ze života vaší firmy. Například to, že jste otevřeli novou pobočku, jedete vystavovat na veletrh, účastnili jste se významné akce atd. To všechno může vhodně doplnit obsah vašeho webu. Návštěvník uvidí, že vaše firma funguje a vyhledávač ocení, že se o web staráte.



2. Chceme odborné názvy produktů a služeb

Odborné názvy na stránkáchKdyž nám klient dodá podklady pro plnění webové prezentace nebo když si ho zajišťuje sám, snaží se protlačit do webu názvy svých produktů a služeb, které má v interních materiálech (katalogy, ceníky, prospekty...) a jsou pro něho jakožto odborníka běžně používané. Lpí na přesných odborných názvech a je pro něj nepředstavitelné, že by se produkt pojmenoval s ohledem na laickou veřejnost.

Často se klientů ptáme, jestli si myslí, že jejich produkty/služby budou cíloví zákazníci zadávat do internetového vyhledávače právě v odborné terminologii. Zda dají vyhledat abdominoplastiku nebo spíš zmenšení břicha, zda budou zadávat do hledání zářivkové svítidlo do haly nebo jen zářivka do haly.

Vhodným začleněním neodborných názvů, synonym opisujících daný výraz pro produkt či službu i laických a slangových výrazů, ošetříte na svém webu ty dotazy, které do vyhledávače zadává běžný uživatel. Pokud nemůžete své produkty nazvat jinak, než jak je vedete ve svých interních materiálech (např. protože by to nepovolilo vedení firmy), používejte alternativní označení alespoň v titulcích stránky, v textech popisujících produkty a služby nebo v nadpisech.


3. Chceme mít texty plné barev

Barvy na webuPři plnění stránek klienti někdy požadují, zvýrazňování textů obarvením do zelena, modra, nebo nejlépe do syté červené barvy, a to i když mají web po grafické stránce laděný do úplně jiné barvy. Jen tak si prý dané části textu návštěvníci webu všimnou.

Místo obarvování textů (které v systémech vytvořených společností eBRÁNA již nějaký čas nelze aplikovat) doporučuji používat decentní a přesto velmi účinné zvýrazňování pomocí vytučnění textu (klávesová zkratka CTRL + B). Řada studií potvrdila, že vhodně vytučněná slova v odstavcích pomáhají při tzv. screeningu stránky (návštěvník stránku očima rychle projde a zastaví se na tom, co je zvýrazněno). Navíc vytučnění klíčových slov ve stránce pomáhá webové prezentaci umisťovat se na tato slova ve výsledcích vyhledávání výš (jsou ovšem důležitější faktory, které pozici ovlivňují).


Pozn. autora: i v tomto článku je použité vytučňování - pomáhá vám v rychlejším úsudku, o čem se píše v jednotlivých odstavcích?


obarvení textu

4. Základem optimalizace jsou tagy META Keywords a META Description

SEO a webSprávci webové prezentace, kteří se ji snaží optimalizovat pro vyhledávače, často dávají velký důraz na prvky META Keywords a META Description ve zdrojovém kódu prezentace. Dávají si záležet na poctivém vyplnění těchto polí, přemýšlejí co tam vyplnit a kolik toho tam vlastně má být. Přitom v současné době vyhledávače tyto prvky příliš nezohledňují ve svém vyhledávacím algoritmu. Mnohem důležitější je mít vhodně použitá klíčová slova přímo ve stránce, kde jsou viditelná pro návštěvníky a tudíž i pro roboty vyhledávačů.

Nezabývejte se poctivým a zdlouhavým vyplňováním polí META Keywords a Description. V případě e-shopu s tisíci stranami to je ztráta času, který jste mohli strávit vhodnějšími úpravami webu. Zaměřte se na vyplnění těchto polí u úvodní strany vašeho webu, u e-shopu ještě u hlavních kategorií. A jak tato pole vyplňovat? Do keywords vyplňte klíčová slova oddělená čárkou, která charakterizují danou stránku. Do description popište obsah stránky s využitím hlavních klíčových slov.


5. Nepotřebuji internetový marketing

Internetový marketing a seoChvályhodné je, když se firma nebo živnostník poctivě stará o chod svých webů, snaží se je optimalizovat pro vyhledávače a stále vylepšovat pro své návštěvníky. Často se to daří a webové prezentace sklízí úspěchy nejen v boji o přední pozice ve výsledcích vyhledávání, ale jsou i přehledné a zajímavé pro návštěvníky. Ve společnosti eBRÁNA vytváříme internetové stránky, které si zákazníci mohou spravovat a vylepšovat sami. Pokud investují svůj čas a mají-li dostatek odborných znalostí, má to pozitivní efekt na výsledky webu. Nejeden klient eBRÁNA dokázal svépomocí vyšvihnout svůj web na klíčová slova hodně vysoko a získal relevantní návštěvy s vysokou mírou konverze.

V některých případech ale běžná péče o web nestačí. Týká se to především zvýšení pozic ve vyhledávačích, kdy se nedaří web vytáhnout nahoru na příliš konkurenční slova. Zde už běžná optimalizace stránek v podobě úpravy obsahu webu nestačí. Musí se zapojit další disciplíny internetového marketingu, provést podrobnou analýzu klíčových slov, zapojit dovednosti copywriterů a linkbuilderů nebo vytvořit microsites pro podporu daného výrobku či služby. Pokud se na některá klíčová slova nedokážete prosadit ve vyhledávačích, najděte si jiná, méně konkurenční. Dále se také můžete svěřit do péče profesionální agentury, která provede analýzu možností a doporučí či provede potřebné úpravy.  


Závěrem

Tímto článkem jsem se snažil shrnout nejzásadnější mylné představy, s kterými se často setkáváme při školení našich klientů. Aby vaše webová prezentace byla úspěšná, je potřeba se těmto omylům vyvarovat a dbát na správné zásady pro správu webového obsahu. Ty se můžete naučit na námi pořádaných školeních a kurzech, jejichž kompletní nabídku najdete na našich stránkách.

Kamil Faist

Kamil Faist

Vedoucí oddělení vzdělávání

Kamil má kompletně na starost chod Školicího střediska eBRÁNA. Setkat se s ním můžete na jeho školeních k produktům eBRÁNA, školení SEO, Facebook, Aukro, LMS Moodle a mnoha dalších.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑