Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

Aktuální přehled o změnách v reklamách na Facebooku aneb Buďte stále ve střehu!

Eva Provazníková | 20. 08. 2014

Aktuální přehled o změnách v reklamách na Facebooku aneb Buďte stále ve střehu!

Specialisté na marketing sociálních sítí i administrátoři, kteří to se svou facebookovou stránkou myslí vážně, si už před časem všimli jedné věci – nemají to s tím Facebookem v žádném případě lehké. Facebook několikrát ročně přináší řadu radikálních změn. Některé pociťují pouze ti, kteří mají co dočinění s Facebook Ads, některým se nevyhnou ani běžní uživatelé.

Nějaké vzhledové úpravy osobních profilů nemá smysl ani zmiňovat. Sice každá taková menší změna s sebou přinese bouře nevole ze strany poloviny vašich přátel, není to však nic proti tomu, jaké peklo zažívají s každou změnou marketéři či agentury, které marketing sociálních sítí nabízejí v rámci svých služeb. Facebook zkrátka udržuje všechny v permanentní pohotovosti a žádná z jeho změn není věčná.

Konec sponzorovaných příspěvků. Hm, vážně?

Zřejmě nejdiskutovanější změnu Facebook přinesl v dubnu, kdy ohlásil definitivní konec sponzorovaných příspěvků na Facebooku (Sponsored Stories). Tyto reklamy s sebou přinášely problémy od jejich spuštění v roce 2011. Uživatelé hromadně odmítali fakt, že jejich jména byla spojená s reklamními sděleními a to i v případě, že dané sdělení třeba ani neviděli.

Reklama na Facebooku
Stačí, abyste se stali fanouškem stránky, a už budete navždy spojeni s jejich reklamami. Pro inzerenty skvělý způsob jak zvýšit důvěryhodnost sdělení, pro fanoušky nic příjemného.

K nelibosti fanoušků se onen sociální kontext nyní objevuje ve všech typech reklamních sdělení. Sponzorované příspěvky sice neexistují jako samostatný produkt, ale jsou součástí reklamního systému Facebook Ads. Samotní uživatelé však mohou rozhodnout o tom, jestli chtějí být s reklamou spojováni.

Reklama na Facebooku a možnost rozhodnutí, jaké reklamy uvidím
Facebookoví uživatelé mají možnost rozhodnout o tom, jaké reklamy uvidí pomocí tlačítek „Toto nechci vidět“ či „Skrýt všechny reklamy od XY“.

Vyšší dívčí v cílení na publikum Facebooku

Je známo, že Facebook hraje první ligu v nekonečných možnostech cílení. S přehledem se vyrovná i reklamnímu systému Google.

Pokud vynecháme možnosti cílení pomocí retargetingu, tak Facebook aktuálně nabízí cílení podle:

  • lokace,
  • demografie,
  • zájmů,
  • chování.

V oblasti lokálního cílení je znatelná menší změna, která je nyní založená na tom, že můžete přesně určit místa, která chcete z cílení vyloučit. Pokud tedy nechcete, aby se daný inzerát zobrazoval kupříkladu Pražákům, nic vám nestojí v cestě.

Geografické cílení navíc nabízí možnost rozlišit cílové publikum dle vzdělání, zaměstnání či pracovní pozice. Revolucí v oblasti cílení je funkce cílení dle chování, které umožňuje zacílit na základě minulých akcí uživatelů, jejich nákupů, sklonů k nákupům, apod.

Cílení reklam
V současné době nabízí Facebook možnost cílení reklam dle lokace, geografie, zájmů, chování a pomoví vlastního okruhu uživatelů v rámci retargetingu.

Pokud vám ani tyto možnosti nestačí, máme ještě jednu perličku. Facebook nyní umožňuje cílit i podle internetového prohlížeče, operačního systému či typu zařízení, které daný uživatel používá. Tuto novinku využijí zejména vývojáři aplikací, které jsou většinou určeny pro daný operační systém.

Nový kabátek pro reklamy v pravém sloupci

Již v dubnu Facebook vypustil do světa zprávu, že se v průběhu roku 2014 změní podoba reklam v pravém sloupci stránky. Změna skutečně přišla a uživatelé se tak již měsíc mohou kochat novými inzeráty, které jsou větší, koukavější a hlavně jich není tolik.

Tuto změnu ale nesdílejí inzerenti. Nové zobrazení s sebou sice přineslo pozitivní změnu v tom, že rozměry doplňujícího obrázku jsou shodné s klasickými obrázky v rámci příspěvků v news feedu, ale jejich nasazením se zvýšila konkurence a tím pádem i cena za proklik. Současně se snížil počet impresí (zobrazení) reklam kvůli úbytku reklamního prostoru.

Reklamy v pravém sloupci
Nové reklamy v pravém sloupci prošly po vizuální stránce příjemnou změnou, za jejich zobrazení si však připlatíte.

Kabelky, lodičky i šperky v jednom inzerátu? Jde to!

Nevýhody spojené s novými reklamami v pravém sloupci se Facebook zřejmě snažil vyvážit další novinkou, kterou je možnost zobrazení více produktů v rámci jedné reklamy. Tuto vychytávku nabízí Custom Audience v rámci funkce vytvoření vlastního okruhu uživatelů. Administrátorsky je sice tato záležitost náročnější, může však přinést překvapivý nárůst CTR či snížení ceny za akvizici.

Vyzkoušela to například společnost Nomorerack, která díky nasazení této reklamy snížila cenu za akvizici o 42%.

Propagace více produktů
V rámci jednoho inzerátu můžete nyní propagovat víc produktů najednou.

Přehlednější administrační systém pro správu reklam

Překvapivou změnou prošel i administrační systém, zejména pak struktura kampaní. Stejně jako klasické PPC kampaně je reklamní platforma rozvrstvena do tří úrovní – kampaň, sada reklam, reklama. Toto uspořádání má ulehčit administrátorům orientaci v systému a přináší další možnosti lepšího měření efektivity jednotlivých reklamních sdělení.

Správa kampaní
Reklamní systém FB Ads je nyní rozdělen do tří úrovní – kampaň, sada reklam a reklamy. Toto rozvrstvení umožňuje jednak lepší uspořádání reklam, zároveň však není třeba zakládat pokaždé novou kampaň, inzeráty různých zaměření jednoduše uspořádáte do sad reklam. Bohužel je to možné pouze v případě inzerátů se stejným cílem (kliknutí na web, získávání fanoušků, apod.).

V nejbližší době se nejspíš dočkáme další převratné novinky, kterou bude platforma pro nákupy v e-shopech přímo v prostředí Facebooku. Spouštěčem bude kouzelné tlačítko „Koupit“, které bude součástí klasických reklamních inzerátů. Služba slibuje kompletní nákupní odbavení, včetně platby a možnosti připojit ke zboží recenzi. Aktuálně se nákupy na Facebooku testují v USA. Tak uvidíme, s čím američtí vědci přijdou tentokrát.

Eva Provazníková

Eva Provazníková

Social Media Executive

Eva je náš guru přes "sociálno". Tvoří strategie pro komunikaci na sociálních sítích, spravuje profily našich klientů a realizuje kampaně šité na míru cílovým skupinám. Eva je taky kreativní copywriterka, která přetaví jakékoli odborné téma do čtivých textů.

Další články autora:



© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑