Magazín

Zpět na všechny články Magazínu

5 tipů na skvělé statistiky v Google Analytics pro každého

Karel Michálek | 11. 09. 2013

5 tipů na skvělé statistiky v Google Analytics pro každého

Každý, kdo alespoň trochu pracuje s webem, má Google Analytics. Bohužel většina správců webu otevírá a zavírá Analytics pouze s otázkou, kolik mu přišlo na web lidí. Samozřejmě, že když vám chodí na web jednotky lidí za den, tak je to to jediné, co je rozumné sledovat. Ale když už se pohybujete s denní návštěvností ve stovkách až tisících, stává se toto číslo podružným a je pro vás mnohem zajímavější sledovat úplně jiné metriky.

1. Nastavte si své cíle

Každý web by měl mít svůj cíl. Cílem může být získaná poptávka, nákup na eshopu nebo doba strávená na webu. Web bez cíle nemá právo na existenci! :)

Pro měření cílů je Google Analytics (GA) skvěle vybaven. Stačí jen znát, kolik vám daný cíl vydělává peněz a správně si v GA nastavit URL vašeho on-line poptávkového formuláře.

Hodnotu daného cíle zjistíte docela jednoduše. Ukažme si to na příkladu poptávky:

  1. sečtěte si počet poptávek za kvartál či půlrok
  2. projděte si poptávku po poptávce a zjistěte, kolik vám celkem přinesli do obratu
  3. vydělte obrat počtem poptávek a máte průměrnou hodnotu vašeho cíle

Správce > Cíle

Nastavení cílů

2. Zjistěte si, kde máte zákazníky, ne návštěvníky

Pokud jste si nastavili cíle, nabízí se vám celá paleta možností, jak dál Google Analytics využívat. Nedávno jsem například řešil efektivitu jedné outdoorové reklamní kampaně, která měla být zakončena konverzí na webu. Pokud máte takto kombinované reklamní kapaně, úžasným pomocníkem jsou segmenty a demografické přehledy, které Google Analytics nabízí.

Abyste zjistili, v kterém městě měla kampaň největší úspěch, musíte nejprve vybrat segment, který bude zobrazovat návštěvy zakončené odeslaným formulářem.

Přehledy > Pokročilé segmenty > Návštěvy s konverzemi

Poté si zobrazíte města, ve kterých návštěvy vznikly.

Přehledy > Cílové publikum > Demografické údaje > Lokalita > Sada Cílů 1

V tabulce rozkliknete Českou republiku, abyste nalezli přehled, kolik vám reklamní kampaně v jednotlivých krajích, potažmo městech, opravdu vydělávají. Pro celkovou výkonnost v daném regionu musíte ještě pronásobit sloupce Návštěvy a Hodnota cíle za návštěvu.

Regionální výsledky

3. Na které stránky se na webu zaměřit?

Občas diskutuji se správci webů, na které stránky se mají zaměřit při obnově webu. Jestli jsou to ty, na které přichází nejvíce lidí nebo ty, ze kterých je největší procento odchodů, nebo úplně jiné stránky, které by měly být konverzní, ale přitom nejsou.

Můj kolega Lukáš Těžký mi nedávno ukázal zajímavý postup, jak k danému problému přistupovat, a to s využitím segmentu z předcházejícího příkladu. Zadáte si tedy opět:

Přehledy > Pokročilé segmenty > Návštěvy s konverzemi

Poté si v tomto segmentu zobrazíte navštívené stránky:

Přehledy > Obsah > Obsah webu > Všechny stránky

Pokud si dáte zobrazit výslednou tabulku jako “výkon”, dostanete přehledný výpis, které stránky se podílejí na konverzi. Teď je samozřejmě na vaší interpretaci a strategii, zda budete zlepšovat ty stránky, které mají dobré výsledky, nebo půjdete postupně odzadu a budete se u každé stránky ptát “jakou úlohu má tato stránka?”, “čím přispívá cílům webu?”, ”co na ni můžu zlepšit?”.

Konverznost stránek

4. Kolik mi vydělá sociál?

Píšete každý den příspěvky na Facebook a lačně sledujete každý palec na vaší stránce? Tweetujete až se vám od klávesnice kouří? A chcete vědět, co to dělá s prodejností vašeho zboží? Google Analytics pro vás připravil zajímavé přehledy i ze sociálních sítí…

Pojďte se mnou:

Přehledy > Zdroje návštěvnosti > Sociální > Konverze

Výnosnost sociálních sítí

Ihned vidíte výsledek svého snažení na sociálních sítích. Hodnota konverze udává, kolik vám daná sociální síť v daném období vydělala.

5. Kdo je líný, má panel

Lenost je docela běžná vlastnost a v Googlu o tom zřejmě vědí, protože pro nás lenochy, připravili skvělé přehledy na jedné stránce. Jako weboví marketéři byste měli sledovat periodicky několik statistik, které jsou pro váš web důležité. Ale pokaždé proklikávat meníčko a lovit jednotlivé statistky nebaví snad nikoho. Proto tu máme Panely. Každou statistiku, kterou pravidelně sledujete si jednoduše přidáte do panelu a od té chvíle už máte všechno pěkně na jednom místě. Jak na to? U libovolného přehledu, který jste si vygenerovali, zmáčknete odkaz “Přidat na panel”.

Rozhodně stojí za to si jednotlivé panely ještě trochu doupravit tužtičkou v pravém horním rohu:

  • je dobré napsat si do Názvu, co to je a proč to sleduji
  • vybrat si typ zobrazení, protože někdy je lepší koláč a někdy zase tabulka
  • dodatečně můžete ještě některá data odfiltrovat pomocí regulárních výrazů

Hlavní přehledy na panelu

Chcete vědět víc?

Finty v Google Analytics vám ukáže Kamil Faist ve svém školení Google Analytics. O značkování kampaní pro vyhodnocování v Google Analytics se zase dozvíte v jednom z minulých článků Miloše Novotného Značkování on-line kampaní snadno a rychle aneb Udělej si sám.


Karel Michálek

Karel Michálek

Marketingový ředitel

Jako marketingový ředitel má ve společnosti eBRÁNA zodpovědnost od vizitek až po marketingové a produktové strategie. Pod jeho křídla spadají také oddělení Technické podpory zákazníkům a Vzdělávání.


© 2016, eBRÁNA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing | XHTML 1.0 | CSS 3

Nahoru ↑